Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Sveriges nya digitala röst

Voister-Vinjett-RGB-Svart-900px.png

Voister är en ny satsning som ska göra smarta och relevanta nyheter från it-branschen tillgänglig för alla som vill hänga med i utvecklingen. Bakom satsningen står it-företaget Atea.

Nu lanseras Sveriges nyaste it-sajt Voister och bakom satsningen står inget traditionellt mediehus utan it-företaget Atea. Magnus Sallbring, HR- och marknadsdirektör på Atea förklarar den för it-branschen annorlunda och djärva satsningen:

– Medielandskapet håller på att förändras och de traditionella medierna får det allt tuffare. Det gör att klickhysterin blir ännu värre och formuleringarna ännu yvigare vilket leder till en förtroendekris. Samtidigt ökar förtroendet för kommersiella avsändare. Om jag vill springa milen under 40 minuter går jag hellre in på adidas.se än Kvällspostens löparskola eftersom jag har förtroende för Adidas sakkunskap. Att de försöker sälja på mig skor är jag vuxen nog att kunna förhålla mig till.

Ingen säljkanal

Voister kommer inte att vara en säljkanal för Atea, betonar Magnus Sallbring. Istället vill han likna det vid en del av det naturliga ekosystemet som Atea är en viktig del av.

– Vi har valt att satsa lokalt när andra valt att rationalisera bort kontor. Det gör att vi har ett genuint förtroende hos kunderna. Jag brukar likna Atea vid det stora torget mitt i stan där alla verksamheter möts. Kunderna kommer dit för att titta på lösningar och alla it-bolag som vill växa vill självklart vara på plats. Voister är den del av torget vi upplåter som en digital mötesplats där våra läsare kan ta del av hur andra har tänkt rörande digitaliseringen, hur de upplever utmaningarna med säkerhetshoten, hur de upplever samverkanslösningarna. It-företagen kan på ett otvunget sätt berätta om sin verksamhet med sänkt gard utan att vara rädda för scoopjägare.

Förhandsintresset har varit stort, inte minst hos den primära målgruppen som är it-beslutsfattare inom all tänkbar verksamhet.

– Jag tror inte att det stannar där. Idag är det många utanför it-avdelningarna som har behov av att förkovra sig i våra ämnen som också kommer att ha stor nytta och glädje av sajten. Jag vill redan nu passa på att uppmana alla därute att dela med sig av era bästa historier och erfarenheter, säger Magnus Sallbring.

Voister kommer förutom artiklar även att publicera mycket rörligt material,och man har byggt en studio på plats i Kista.

– Vi kommer även att ta ut studion i landet, till exempel på Atea Bootcamp, men jag skulle också gärna se att den följer med till Barcelona på Gartners event där vi kan intervjua svenska CIO:er på plats om deras intryck.

23 maj 2016 Uppdaterad 24 maj 2016 Reporter Miguel Guerrero voister

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning