Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spelad undervisning ger nya intryck

_MG_8395.jpg

Spel är framtidens verktyg för lärande. Det menar lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

Kan en blockvärld bidra till en mer harmonisk utbildningsmiljö där elever både lär sig och ha roligt under tiden? Det tycker i alla fall Gustaf Linderholt, 17 år, som går på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby. Där står Minecraft på schemat i kurser som matematik, teknik och programmering.

– Jag har specialiserat mig på att använda ”command blocks” för att programmera partiklar, som till exempel molnet som regnar och pilarna som skjuts iväg, säger Gustaf medan han demonstrerar hur det ser ut på skärmen.

Av Minecraft har jag lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.

Gustaf Linderholt , student

Han läser ingen kurs i programmering, men har ändå valt att sätta sig in i hur det fungerar på egen hand och han vill gärna fortsätta utforska gränserna.

– Förr spelade jag mycket Minecraft med kompisarna, men som ett socialt spel. Nu har jag slutat spela det men använder det för att lära mig. Jag har till exempel lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.

För Gustaf är det en självklarhet att kunna använda sig av spel i sin läromiljö.

– Man lär sig mycket mera om man har roligt.

Bakom projektet med att använda Minecraft i undervisningen på Knut Hahn står bland annat Fredrik Johansson som undervisar i programmering, teknik och matematik. Han ser bara fördelar med att implementera spel i elevernas lärande.

– Det är hur fränt som helst. Många lärare är vana vid ett traditionellt arbetssätt där man läser en bok, tar in kunskap och skapar en uppgift kring det. Med Minecraft är det tvärtom, eleverna kan ofta mer än vi så det handlar om förtroende. Ger man dem ansvaret att skapa egna uppgifter tar de ansvaret.

Skollicenser förenklar undervisningen

Vad som gör Minecraft speciellt är den låga inlärningströskeln som gör det möjligt för eleverna att snabbt sätta sig in i spelmekaniken. Fredrik Johansson utesluter inte att andra spel också kan bli aktuella.

– Det finns väl vissa moraliska aspekter på att exempelvis använda sig av Counter-Strike i undervisningen, men spel generellt lär ut många ämnen på en och samma gång. Om man till exempel låter eleverna bygga något tillsammans lär de sig inte bara ämnet utan även hur man organiserar sig, och parallellt med det kan man prata om statsskick.

Microsoft, som äger Minecraft, kommer till sommaren att släppa skollicenser tillsammans med en verktygslåda som gör spelet ännu mera anpassat för skolan.

– Man kommer bland annat att kunna spela in byggen och granska dem, och skulle någon elev rasera vad någon annan byggt upp kan man alltid ladda om världen. Det går också att låsa strukturer för att göra det omöjligt att förstöra något, säger Fredrik Johansson.

Han förstår att spelifieringen av undervisningen kan vara skrämmande för den som inte har en sådan bakgrund, men menar att det finns många sätt att avdramatisera det hela.

– Många är försiktiga. Inte negativa utan försiktiga. Genom att ha workshops och pedagogiska kaféer kan vi visa att det inte är något konstigt. Det positiva med spelen är att det blir en meritokrati på ett bra sätt. När jag spelar mobilspel händer det att jag blir ledd av tolvåringar, och häromdagen baserade jag en lektion på ett Youtube-klipp som en elvaåring lagt upp. Den nya tekniken öppnar dörrar till något helt annat.

16 maj 2016 Uppdaterad 23 maj 2016 Reporter Miguel Guerrero it i skolan Foto Atea

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning

Gult Trafikljus Mot Blå Himmel

Digitala nationella prov försenas

2 mar 2021 säkerhet

Plattformen som de digitala nationella proven ska ligga på uppfyller inte de juridiska kraven för skydd av personuppgifter. Nu skjuts därför både proven och testverksamheten upp.

Studentmössa Mot Himmel

AI bättre än en student

25 feb 2021 digit

En AI, utvecklad av Elon Musks bolag OpenAI, fick i bättre betyg än några av studenterna, som skrev samma uppsats. Dessutom var AI:n betydligt snabbare än alla studenterna på att färdigställa sin text.

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Man Vid Stor Griffeltavla

Bättre lärare med sensorer

8 feb 2021 digit

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Skola Tomt Klassrum

Skolverkets DNP-råd

3 feb 2021 digit

Om två år ska de nationella proven vara digitala, men det finns fortfarande stora utmaningar. Schrems II-domen påverkar hur personuppgifter ska hanteras och dessutom är det oklart om alla skolor har tillräckligt bra teknik.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Semira Vikström

Så jobbar Årets skolledare

12 jan 2021 digit

Semira Vikström utsågs till Årets skolledare 2020. Visättraskolan var tidigare en skola som hade problem att attrahera elever, men nu har trenden vänt. Arbetet startade med en stor kartläggning av verksamheten, ett ökat fokus på trivsel och tydliga visioner.

Telefoner Mot Turkos Bakgrund

Mobiler till alla lärare

9 dec 2020 it i skolan

Alla lärare och all annan personal på Nannaskolan i Uppsala har en tjänstemobil, vilket är ganska unikt. Beslutet togs av rektor Henrik Ljungblom som anser att skolans personal inte ska behöva använda sina privata mobiler i jobbet.