Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Nominerad till
Publishingpriset 2017

En smartare it-nyhetssajt

Nominerad till
Publishingpriset 2017

Spelad undervisning ger nya intryck

Spel är framtidens verktyg för lärande. Det menar lärare och elever på Knut Hahn-gymnasiet där Minecraft används för att lära ut ämnen som matematik, teknik och programmering.

Text Miguel Guerrero Foto Atea 16 maj 2016 it i skolan

Kan en blockvärld bidra till en mer harmonisk utbildningsmiljö där elever både lär sig och ha roligt under tiden? Det tycker i alla fall Gustaf Linderholt, 17 år, som går på Knut Hahn-gymnasiet i Ronneby. Där står Minecraft på schemat i kurser som matematik, teknik och programmering.

– Jag har specialiserat mig på att använda ”command blocks” för att programmera partiklar, som till exempel molnet som regnar och pilarna som skjuts iväg, säger Gustaf medan han demonstrerar hur det ser ut på skärmen.

Av Minecraft har jag lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.

Gustaf Linderholt , student

Han läser ingen kurs i programmering, men har ändå valt att sätta sig in i hur det fungerar på egen hand och han vill gärna fortsätta utforska gränserna.

– Förr spelade jag mycket Minecraft med kompisarna, men som ett socialt spel. Nu har jag slutat spela det men använder det för att lära mig. Jag har till exempel lärt mig hur noggrann man måste vara när man programmerar.

För Gustaf är det en självklarhet att kunna använda sig av spel i sin läromiljö.

– Man lär sig mycket mera om man har roligt.

Bakom projektet med att använda Minecraft i undervisningen på Knut Hahn står bland annat Fredrik Johansson som undervisar i programmering, teknik och matematik. Han ser bara fördelar med att implementera spel i elevernas lärande.

– Det är hur fränt som helst. Många lärare är vana vid ett traditionellt arbetssätt där man läser en bok, tar in kunskap och skapar en uppgift kring det. Med Minecraft är det tvärtom, eleverna kan ofta mer än vi så det handlar om förtroende. Ger man dem ansvaret att skapa egna uppgifter tar de ansvaret.

Skollicenser förenklar undervisningen

Vad som gör Minecraft speciellt är den låga inlärningströskeln som gör det möjligt för eleverna att snabbt sätta sig in i spelmekaniken. Fredrik Johansson utesluter inte att andra spel också kan bli aktuella.

– Det finns väl vissa moraliska aspekter på att exempelvis använda sig av Counter-Strike i undervisningen, men spel generellt lär ut många ämnen på en och samma gång. Om man till exempel låter eleverna bygga något tillsammans lär de sig inte bara ämnet utan även hur man organiserar sig, och parallellt med det kan man prata om statsskick.

Microsoft, som äger Minecraft, kommer till sommaren att släppa skollicenser tillsammans med en verktygslåda som gör spelet ännu mera anpassat för skolan.

– Man kommer bland annat att kunna spela in byggen och granska dem, och skulle någon elev rasera vad någon annan byggt upp kan man alltid ladda om världen. Det går också att låsa strukturer för att göra det omöjligt att förstöra något, säger Fredrik Johansson.

Han förstår att spelifieringen av undervisningen kan vara skrämmande för den som inte har en sådan bakgrund, men menar att det finns många sätt att avdramatisera det hela.

– Många är försiktiga. Inte negativa utan försiktiga. Genom att ha workshops och pedagogiska kaféer kan vi visa att det inte är något konstigt. Det positiva med spelen är att det blir en meritokrati på ett bra sätt. När jag spelar mobilspel händer det att jag blir ledd av tolvåringar, och häromdagen baserade jag en lektion på ett Youtube-klipp som en elvaåring lagt upp. Den nya tekniken öppnar dörrar till något helt annat.

Rekommenderad läsning

Ta tekniken in i klassrummet

16 maj 2016 it i skolan

Dagens svenska klassrum är visserligen ofta tekniktunga, men det är inte synonymt med en tekniktung undervisning. Superpedagogen Srini Swamimathan från Indien tipsar om hur du bäst använder tekniken i ditt klassrum.

Ny metod fångar upp dyslexi på tidigt stadium

16 maj 2016 it i skolan

Att hitta barn med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har länge varit en lång process som krävt mycket tid och en subjektiv bedömning av en pedagog. Nu finns en ny metod utvecklad av företaget Optoplexia som med stor noggrannhet kan hitta barn i riskzonen, och det på någon minut. I grunden handlar det om att registrera ögonrörelser när barnet läser två exempeltexter.

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

20 maj 2016 it i skolan

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
– Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

Skapa Apple-ID men utan kontokort

20 maj 2016 it i skolan

Har du problem med att skaffa ett Apple-ID utan att behöva använda ett kontokort? Eller du kanske känner någon som nämnt problematiken? Lugn, det finns tips och trix hur du kan gå tillväga.  

Skolan som delar läxor via molnet

23 maj 2016 it i skolan

I Sigtuna kommun satsar Ekillaskolan på digitala verktyg för att hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen. Rektor Sara Viljosson använder själv molnlösningar för att dela planering, närvarouppgifter och vissa läxor med föräldrarna.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

Så hjälper barnen oss att bli mer digitala

12 jun 2016 ledarskap

Den yngre generationen ser det digitala som ett normaltillstånd. Så hur ska man hantera dem och deras förväntningar på it-miljön? Entreprenören Micke Gunnarsson pratar om vikten av respekt för deras syn.