Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktionschef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Text Miguel Guerrero 25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg

Under 2011 kom startskottet för Försäkringskassans stora digitaliseringsarbete i form av många vitt skilda beställningar från olika delar av organisationen. De spretade vitt och brett vilket fick Peter Axelborn att bestämma sig för att försöka förena allting till en gemensam kommunikationsstrategi.

 Vi fick börja prata ett nytt språk. Det gick inte längre att prata produkter utan vi fick helt enkelt börja prata tjänster istället för att överbrygga kommunikationen mellan it-avdelningen och verksamheten. Att vi sedan flyttade högkvarteret till Telefonplan där det skulle införas aktivitetsbaserat kontor accelererade införandet.

Digitala möten ökar

En av delarna i det aktivitetsbaserade kontoret var att bygga bort den personliga platsen, datorn och mötet och istället införa ett mobilt it-stöd där tjänsterna skulle kunna användas på olika typer av enheter och det digitala mötet skulle minska bland annat resorna.

 Vi har väl inte nått riktigt ända fram med den visionen men vi är på god väg. Däremot har vi sett en enorm ökning av antalet digitala möten, och då räknar vi bara samtal med tre parter eller mer. Från två, tre per dag 2011 till mellan sexhundra och åttahundra per dag i år, säger Peter Axelborn.

För att lyckas med digitaliseringen jobbade man mycket med att ta fram en grafisk profil och göra sig av med krångliga benämningar. Istället användes generella benämningar som ”mötestjänster”, ”samtalstjänster”, dokument” med flera. HR-avdelningen tog fram informationsfilmer för de olika tjänsterna under parollen ”En smartare dag” som förutom att underlätta införandet även vann pris för bästa informationsfilm.

 Vi har fått ett stort genomslag och ser att vi bland annat minskat antalet resor. Supportbehovet har också minskat. I våra enkäter som vi gjort ser vi också att vi fått ett stort genomslag. Visionen nu är att vi ska ha likadan administration internt som externt, säger Peter Axelborn.

Försäkringskassans datacenter

  • 400 anställda
  • 2 200 servrar
  • 15 000 ärenden till Helpdesk varje månad
  • 505 miljoner kronor i budgeterad produktionskostnad 2015

Rekommenderad läsning

VarbergsCIO.JPG

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

BILD F-kassa.PNG video

Försäkringskassans it-lösning för nyanlända

21 sep 2016 digit

För nyanlända innebär första månaderna i Sverige många kontakter med flera olika myndigheter. Genom ett tätt samarbete mellan it och verksamheten har Försäkringskassan nu utvecklat en it-lösning som underlättar för alla.

UmeaEnergi_960x640.jpg

Umeå Energi skapar smarta hem

12 okt 2016 digit

Umeå Energi digitaliserar och kommer att fokusera på mobilitet samt kommunicera med smarta hem framöver.
- Vi spanar på lösningar där vi kan sätta upp sensorer hos våra kunder för att övervaka till exempel inomhustemperaturen, slår det larm kan vi agera, säger Dirk Mottmann på Umeå Energi.

af_golvskylt_960x640.jpg

AF: Digitala möten ger jobb

13 dec 2016 digit

Digitala möten, däribland webbinarier på olika språk är ett av de nya, digitala arbetssätten som ska få arbetsförmedlingen att möta utvecklingen på arbetsmarknaden.

deklaration_960x640.jpg

Slipp deklarationen med blockkedjor

7 jul 2017 digit

Säkerställda transaktioner med hjälp av blockkedjor skulle kunna ersätta många av Skatteverkets kontrollfunktioner, som till exempel deklarationen. 

P1010059_960x640.jpg

Molnet i fokus på Ignite

26 sep 2016 digit

Molnet, säkerhet och kollaborativa hjälpmedel – det var fokus när Microsoft sparkade igång Ignite 2016 i Atlanta.

nadella-sanders_web_960x640.jpg

”Vi har skapat världens första AI-superdator”

27 sep 2016 digit

Neurala nätverk och kognitiva tjänster ihop med flexibiliteten i molnet skapar helt nya möjligheter för artificiell intelligens. Nu vill Microsoft göra det möjligt för alla att dra nytta av Cortanas bakomliggande struktur.

AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg

Systemintegratörer får nyckelroll i molnet

2 aug 2016 digit

Hybrida, publika och privata moln blandas med gamla system och i virrvarret kan det vara svårt att navigera rätt. Där får systemintegratörerna en allt viktigare roll.