Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktionschef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Text Miguel Guerrero 25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg

Under 2011 kom startskottet för Försäkringskassans stora digitaliseringsarbete i form av många vitt skilda beställningar från olika delar av organisationen. De spretade vitt och brett vilket fick Peter Axelborn att bestämma sig för att försöka förena allting till en gemensam kommunikationsstrategi.

 Vi fick börja prata ett nytt språk. Det gick inte längre att prata produkter utan vi fick helt enkelt börja prata tjänster istället för att överbrygga kommunikationen mellan it-avdelningen och verksamheten. Att vi sedan flyttade högkvarteret till Telefonplan där det skulle införas aktivitetsbaserat kontor accelererade införandet.

Digitala möten ökar

En av delarna i det aktivitetsbaserade kontoret var att bygga bort den personliga platsen, datorn och mötet och istället införa ett mobilt it-stöd där tjänsterna skulle kunna användas på olika typer av enheter och det digitala mötet skulle minska bland annat resorna.

 Vi har väl inte nått riktigt ända fram med den visionen men vi är på god väg. Däremot har vi sett en enorm ökning av antalet digitala möten, och då räknar vi bara samtal med tre parter eller mer. Från två, tre per dag 2011 till mellan sexhundra och åttahundra per dag i år, säger Peter Axelborn.

För att lyckas med digitaliseringen jobbade man mycket med att ta fram en grafisk profil och göra sig av med krångliga benämningar. Istället användes generella benämningar som ”mötestjänster”, ”samtalstjänster”, dokument” med flera. HR-avdelningen tog fram informationsfilmer för de olika tjänsterna under parollen ”En smartare dag” som förutom att underlätta införandet även vann pris för bästa informationsfilm.

 Vi har fått ett stort genomslag och ser att vi bland annat minskat antalet resor. Supportbehovet har också minskat. I våra enkäter som vi gjort ser vi också att vi fått ett stort genomslag. Visionen nu är att vi ska ha likadan administration internt som externt, säger Peter Axelborn.

Försäkringskassans datacenter

  • 400 anställda
  • 2 200 servrar
  • 15 000 ärenden till Helpdesk varje månad
  • 505 miljoner kronor i budgeterad produktionskostnad 2015

Rekommenderad läsning

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Bilia04.jpg Bilia04.jpg Bilia04.jpg

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg Bilia11.jpg Bilia11.jpg

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Därför valde riksförbundet trådlöst

24 maj 2016 digit

Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg

Bättre täckning, en ökad rörlighet samt att it-avdelningen slipper tänka på drift och support. Det är de främsta skälen till att Riksidrottsförbundet valde en trådlös och molnbaserad it-tjänst, säger Fredrik Larsson, it-chef på Riksidrottsförbundet.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Framtidsteknik från HPE

9 jun 2016 digit

TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg

En ny version av OneView, många nya plugins och hårdvara som hämtad från framtiden. Det var några av nyheterna som lockade över tiotusen personer till HPE Discover i Las Vegas.

Helsingborgs stadsnät: Vad hände sedan?

22 jun 2016 digit

Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg

Ett par år har gått sedan Helsingborg lanserade sitt öppna trådlösa stadsnät för allmänheten och staden har fått mycket uppmärksamhet, även internationellt, för sin modell. På it-avdelningen är man nöjd med starten.

Systemintegratörer får nyckelroll i molnet

2 aug 2016 digit

AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg

Hybrida, publika och privata moln blandas med gamla system och i virrvarret kan det vara svårt att navigera rätt. Där får systemintegratörerna en allt viktigare roll.