Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Office 365 får Scanias hjul att rulla

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från on-premises-konton till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.

Text Miguel Guerrero Foto Atea 26 maj 2016 digit

scania bootcamp

Med över 1 600 försäljnings- och serviceställen globalt är det lätt att förstå utmaningarna med att skapa en bra it-plattform. Lägg sedan till en extremt decentraliserad organisation och utmaningarna ter sig ännu större. Just nu rullar Scania IT ut en lansering av Office 365 med målsättningen att alla användare ska ha det inom ett par år.

 Scania IT är kittet mellan tjänsterna och användarna, och vi vänder oss till alla slutanvändare. Nu fokuserar vi på att funktionaliteten och inte tekniken. Det är en viss skillnad mellan att slänga ut Exchange till slutanvändarna och tillhandahålla en e-posttjänst, säger Per Andersson, Senior Manager på End user services på Scania IT.

Gemensam ansträngning

Avdelningen har flera utmaningar. Man håller på att uppgradera Citrixplattformen, upphandlar Windows 10 tillsammans andra bolag inom koncernen och gör stora satsningar på VDI-lösningar för tung grafik.

 Där vi förut jobbat mer isolerat satsar vi nu på enterprise collaboration. Både affärsenheterna och anställda kräver nya arbetssätt och den gamla metoden med ”one size fits all”-lösningar passar inte längre. Förut löste avdelningen allting själv, men idag måste vi gå armkrok med resten av verksamheten för att lyckas, säger Per Andersson.

På avdelningen finns en vision av att oavsett var i världen man jobbar ska man inte hindras att hitta data man behöver, något som förutsätter bra kommunikationslösning.

 Man måste sluta tänka telefoni och intranät och istället prata social närvaro och arbetsredskap. Användarna vill till exempel ha dropboxliknande funktionalitet. Tjänsterna utgår från oss och sedan handlar det om vrida lite på ratten så att allting fungerar. Om man kan spara fem minuter per dag på enklare användning sparar det 55 miljoner kronor per år om man har 10 000 anställda, säger Per Andersson.

Utrullningen av Office 365 är på väg att sjösättas, men än så länge finns inga av de 40 000 mejlkontona i molnet utan allt är on-premises.

 I slutet av året är tanken att vi ska ha 5 000 konton i molnet, ett halvår senare 15 000 och så vidare. Det blir ett stegvis införande, men inom ett par år ska samtliga användare ha Office 365.

Rekommenderad läsning

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad digital signage sofia bjureblad

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson. 

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Så migrerade Carlsberg till O365

7 okt 2016 digit

Green Bottles_960x640.jpg Green Bottles_960x640.jpg Green Bottles_960x640.jpg

17 olika interna organisationer med 17 olika it-avdelningar. Carlsberg hade en svår utmaning i att skapa en gemensam plattform för alla i företaget. Lösningen blev en tyst utrullning av Office 365.

Oatly skördar framgångar med Office 365

15 okt 2016 digit

AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg AdobeStock_9198755_Oatly_960x640.jpg

Med sina havrebaserade produkter har Oatly på relativt kort tid vuxit sig stora både nationellt och internationellt. För it-avdelningen har det inneburit att man skrotat en åldrig infrastruktur och infört Office 365 för samarbete.

Molnet i fokus på Ignite

26 sep 2016 digit

P1010059_960x640.jpg P1010059_960x640.jpg P1010059_960x640.jpg

Molnet, säkerhet och kollaborativa hjälpmedel – det var fokus när Microsoft sparkade igång Ignite 2016 i Atlanta.

”Vi har skapat världens första AI-superdator”

27 sep 2016 digit

nadella-sanders_web_960x640.jpg nadella-sanders_web_960x640.jpg nadella-sanders_web_960x640.jpg

Neurala nätverk och kognitiva tjänster ihop med flexibiliteten i molnet skapar helt nya möjligheter för artificiell intelligens. Nu vill Microsoft göra det möjligt för alla att dra nytta av Cortanas bakomliggande struktur.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Dra nytta av varandra

8 jun 2016 digit

57142-nurse-in-a-hospital_960x640.jpg 57142-nurse-in-a-hospital_960x640.jpg 57142-nurse-in-a-hospital_960x640.jpg

Molnbaserade tjänster kan stötta den offentliga sektorn både till exempel vid flyktingkatastrofer och i vardagstjänsterna för medborgare, men det kräver att man ser möjligheter och inte bara hinder, menar Linda Swärd, försäljningsdirektör för offentlig sektor på Microsoft.