Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hur skapar man nytta av Digital Signage?

Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning. 
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson.

Text fredrik adolfsson Foto atea 25 maj 2016 digit

digital signage sofia bjureblad

Innan man väljer att använda sig av digital skyltning ska man tänka över vad ens företag saknar samt vad man vill få ut av skyltningen, menar Larsson och Bjueblad.

Digital Signage är ett allt mer populärt verktyg för diverse företag, men hur får man egentligen ut informationen på rätt sätt? Många uppdaterar inte tillräckligt ofta och har dålig support. Det finns, enligt Larsson och Bjureblad, tre faktorer för framgång. De är förändring och rörelse, lokal anpassning och enkel hantering.
– Det allra viktigaste är förändring, att man uppdaterar sin information. Gör man inte det kan man lika gärna använda roll-ups eller planscher. Den lokala anpassningen är också viktig, att man på företagen har relevant information för målgruppen, säger Magnus Bjureblad.

Hur man bygger innehållet är också viktigt, frågeställningar man ska grunda över då är: Vem är mottagaren och vad är syftet och målet? Man kan också fråga mottagaren vad den vill se, på så sätt får man dem oftare att titta, enligt Magnus Bjureblad.
– Då kan man lägga in informationen de vill ha plus använda det man själv vill få ut. Då tittar de mer. Allt handlar om att informera, inspirera och påverka.

Tänka interaktivt är på frammarsch. Till exempel har Bubbleroom och McDonald's anpassade skärmar beroende på väder och målgrupp.
– Om McDonald's ser att en pensionärsbuss är på väg in så gör de i större utsträckning reklam för kaffe och bulle än annars. Bubbleroom gör reklam för stövlar vid regnväder men sommarkläder när det är fint väder ute, säger Sofia Larsson, och fortsätter:
– Egentligen handlar allt om en själv. Det finns inga gränser på vad man kan göra med Digital Signage, jag tycker det är världens bästa kommunikationsverktyg.

Rekommenderad läsning

Office 365 får Scanias hjul att rulla

26 maj 2016 digit

scania bootcamp scania bootcamp scania bootcamp

De kommande åren väntar en stor utrullning av Office 365 för Scania. Inom ett par år ska alla användare ha gått från konton on-premises till molnet. Det är en stor utmaning för ett företag med över tusen service- och försäljningsställen bara i Europa.

"Är som Lego för vuxna"

26 maj 2016 digit

lego.jpg lego.jpg lego.jpg

Appar är ett utmärkt sätt att driva innovation och vice versa. Det är dessutom ett signum för molnmogna företag. Det menar Anders Wendt, affärsområdesrepresentant på Microsoft.

Så jobbar Hylte för skolans bästa

2 jun 2016 digit

Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG Joke och hylte.PNG

Joke Palmqvist, ansvarig för skola på Microsoft, och Malin Thydén Kärrman, it-samordnare på Hylte kommun, diskuterar svårigheterna att få skolor och it-verksamheter att komma överens och få med alla på digitaliseringståget.  

Microsoft tar hjälp av användarna

2 jun 2016 digit

bertman.JPG bertman.JPG bertman.JPG

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

IoT är lösningen för trångbodda

2 jun 2016 digit

bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG bergdahl bolwell.JPG

I nästa våg av Internet of things kommer vardagen för många av oss att underlättas. Andrew Bolwell från HP Labs och Stefan Bergdahl från HP Sverige ger konkreta exempel.

Träffa din läkare från solstolen

1 jun 2016 digit

AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg AdobeStock_53015351_960x640.jpg

Träffar du din läkare ofta? Då finns mycket tid att spara. På Karolinska universitetssjukhuset har man infört en videolösning för besök i öppenvården, något som sparar tid för både patienter och vårdpersonal.

Stena Metall molnförbereder

8 jun 2016 digit

snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG snip stena metall.JPG

Annika Hansson från Stena Metall och Peter Falk, regionchef på Atea, diskuterar Stenas arbete, de bådas samverkan och vad som krävs för att digitaliseringen ska lyckas. 

Inomhuspositionering säkrar vården

13 jun 2016 digit

Inomhuspositioneringinomvården_960x640.jpg Inomhuspositioneringinomvården_960x640.jpg Inomhuspositioneringinomvården_960x640.jpg

Koll på utrustningen och ett säkrare liv för dementa patienter. Inomhuspositionering ger många fördelar till vården. Per Holm, produktspecialist på Cisco och Lars Cederholm, affärsutvecklare kommunikation på Atea, berättar om möjligheterna.

Handbollsfestival satsar på eventnät

29 jun 2016 digit

Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg Ahus_beach_150718_191006_6688_960x640.jpg

Från en liten handbollsturnering med 75 lag för snart tjugo år sedan till ett jätteevent med 60 000 deltagare och besökare ­– Åhus beachhandbollsfestival har vuxit så det knakar och blivit allt mer digitaliserad.