Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gå från molnlagring till komplett tjänstekatalog

Det finns många fördelar med att gå från enkla molnlösningar till verksamhetsnära tjänster i en självbetjäningsportal, men hur vet man när organisationen är redo? Jonas Emilsson, affärsutvecklare, ger sina bästa tips för en lyckad övergång. 

Text Miguel Guerrero 19 maj 2016 digit

Gå-grån-molnlagring.jpg

Många företag har redan hybrida it-lösningar, men har svårt att ta steget till mer verksamhetsnära tjänster. Alla företag är inte heller redo att ta det språnget utan det hänger till stor del på mognaden hos it-avdelningen, menar Jonas Emilsson, affärsutvecklare på Atea.

– Det finns ett par varningssignaler hos ett företag som gör att man kanske ska avvakta med att ge sig på en tjänstebaserad katalog. Det första är att det är ett extremt teknikdrivet företag där it-avdelningen köpt hem servrar som de vill ”göra något fränt” med. Då har de inte förstått det där med verksamhetsnära tjänster och tillämpad teknik, säger Jonas Emilsson.

Någon måste äga tjänsterna, inte bara it-avdelningen.

Jonas Emilsson , affärsutvecklare, Atea

Andra varningstecken kan också vara det raka motsatta, ett företag med låg teknikmognad. Där ser man ofta inte vinsten med att transformera driften.

– Ibland tänker man inte på tjänstekatalogen och att någon måste äga tjänsterna. Det blir ofta att it-avdelningen sköter allt även om de inte är ansvariga för själva tjänsterna. Det är ingen bra grund för en framgångsrik implementation av en självbetjäningsportal, säger Jonas Emilsson.

Om ett företag däremot kommit till ett skede där verksamheten ställer krav på it-avdelningen snarare än att den senare stipulerar vad som ska ske kan det vara dags att se över en riktig tjänstekatalog.

– I en modern verksamhet är det produktionschefer och andra som är verksamhetsnära som kommer till it-avdelningen och säger att vi har de här önskemålen och de här kraven. När man har innehåll och teknik klart för sig kan man börja bygga systemet, säger Jonas Emilsson.

Nödvändig avgränsning

För att klara transformationen från molnbaserad it till tjänsteleverans finns det ett par steg att tänka på.

– Först gäller det att definiera vilka tjänster som ska finnas, vilket innehåll de ska ha och vilken nivå på SLA som gäller. När man har det har man till slut beskrivit funktionen. När man gjort det bör man avgränsa projektet så att det inte blir för stort. Då blir det besvärligt att leverera samtidigt som kostnaden kan sticka iväg, säger Jonas Emilsson.

Att tilldela organisatoriska roller är också viktigt för en lyckad implementation. Molnarkitekter ansvarar för den tekniskt övergripande strukturen medan molnadministratören håller fokus på självbetjäningsportalen och ser till att nya tjänster läggs till och uppdateras.

– Jag tycker också att man ska använda etablerade tillverkare som kommer att finnas där under hela livscykeln. Inom molnteknik dyker det upp många dagsländor och då är risken stor att kunden står med allt ansvar när leverantören försvinner. En annan viktig punkt är att hålla produktionen separat från test och utveckling. När kunden väl gått i produktion är det svårt att utveckla tjänsten utan att man har en testmiljö etablerat vid sidan av produktionsmiljön, säger Jonas Emilsson. 

Läs mer om ämnet:

Rekommenderad läsning

Cevt Redigerad
video
Ett samarbete med Nutanix

Hypereffektiva Cevt

22 jan 2021 digit

För att kunna arbeta med VDI:er med höga grafikkrav har Cevt investerat i ett hyperkonvergerat datacenter från Nutanix. Flexibiliteten och snabbheten uppskattas, vilket även lett till att det tidigare ljumma intresset för VDI:er har ökat.

Paraplyer Hylte
video
ett samarbete med hpe

Hyltes hyperskydd

16 okt 2020 digit

Hylte kommun har börjat använda den hyperkonvergerade infrastrukturen HPE Simplivity. Skiftet ska bland annat leda till en ökad säkerhet, flexibilitet och effektivitet. 

Amazon Facebook Google Loggor

Jobblöfte får kritik

17 aug 2020 digit

När de stora it-bolagen bygger serverhallar lockar de ofta med att många nya arbetstillfällen ska skapas. Men flera experter menar att det finna anledning att vara kritisk.

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

Chili Vit Bakgrund
video
Ett samarbete mellan HP och Voister

Stark som en ZBook

29 maj 2020 digit

Kreatörer och utvecklare behöver inte längre välja mellan storlek, mobilitet och prestanda. HP:s två nya workstations väger under två kilo och har maximal kraft.

Mobile Devices 960640

Myten om klimatet

19 maj 2020 digit

Idag står världens datacenter för 1 procent av elförbrukningen och flygets klimatavtryck är tre gånger större än it-sektorns. Trots det lever flera seglivade myter om it:s klimatavtryck vidare, byggda på tio år gamla siffror. Det menar klimatexperten Jens Malmodin på Ericsson.

atg-hastsport-960640.jpg

ATG banar för hållbarhet

14 apr 2020 digit

Ett hållbart datacenter, ett player tracking-system som monitorerar spelbeteenden och en förflyttning till att hellre hyra än köpa it-utrustning är några av ATG:s delar för att öka hållbarheten och bidra till FN:s globala utvecklingsmål.

coronavirus1.jpg

AI mot corona

10 feb 2020 digit

Aktörer i både USA och Kina använder sig av AI och maskininlärning för att stoppa spridningen av coronaviruset. Samtidigt utnyttjar hackare allmänhetens ökande oro genom phishing-mejl med farliga länkar. 

ansikten-personer-960640.jpg

Nya direktiv om igenkänning

3 feb 2020 digit

Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har nu tagit fram nya direktiv som ska tydliggöra och vägleda användningen av kamerabevakning och ansiktsigenkänning.