Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Gå från molnlagring till komplett tjänstekatalog

Det finns många fördelar med att gå från enkla molnlösningar till verksamhetsnära tjänster i en självbetjäningsportal, men hur vet man när organisationen är redo? Jonas Emilsson, affärsutvecklare, ger sina bästa tips för en lyckad övergång. 

Text Miguel Guerrero 19 maj 2016 digit

Gå-grån-molnlagring.jpg

Många företag har redan hybrida it-lösningar, men har svårt att ta steget till mer verksamhetsnära tjänster. Alla företag är inte heller redo att ta det språnget utan det hänger till stor del på mognaden hos it-avdelningen, menar Jonas Emilsson, affärsutvecklare på Atea.

– Det finns ett par varningssignaler hos ett företag som gör att man kanske ska avvakta med att ge sig på en tjänstebaserad katalog. Det första är att det är ett extremt teknikdrivet företag där it-avdelningen köpt hem servrar som de vill ”göra något fränt” med. Då har de inte förstått det där med verksamhetsnära tjänster och tillämpad teknik, säger Jonas Emilsson.

Någon måste äga tjänsterna, inte bara it-avdelningen.

Jonas Emilsson , affärsutvecklare, Atea

Andra varningstecken kan också vara det raka motsatta, ett företag med låg teknikmognad. Där ser man ofta inte vinsten med att transformera driften.

– Ibland tänker man inte på tjänstekatalogen och att någon måste äga tjänsterna. Det blir ofta att it-avdelningen sköter allt även om de inte är ansvariga för själva tjänsterna. Det är ingen bra grund för en framgångsrik implementation av en självbetjäningsportal, säger Jonas Emilsson.

Om ett företag däremot kommit till ett skede där verksamheten ställer krav på it-avdelningen snarare än att den senare stipulerar vad som ska ske kan det vara dags att se över en riktig tjänstekatalog.

– I en modern verksamhet är det produktionschefer och andra som är verksamhetsnära som kommer till it-avdelningen och säger att vi har de här önskemålen och de här kraven. När man har innehåll och teknik klart för sig kan man börja bygga systemet, säger Jonas Emilsson.

Nödvändig avgränsning

För att klara transformationen från molnbaserad it till tjänsteleverans finns det ett par steg att tänka på.

– Först gäller det att definiera vilka tjänster som ska finnas, vilket innehåll de ska ha och vilken nivå på SLA som gäller. När man har det har man till slut beskrivit funktionen. När man gjort det bör man avgränsa projektet så att det inte blir för stort. Då blir det besvärligt att leverera samtidigt som kostnaden kan sticka iväg, säger Jonas Emilsson.

Att tilldela organisatoriska roller är också viktigt för en lyckad implementation. Molnarkitekter ansvarar för den tekniskt övergripande strukturen medan molnadministratören håller fokus på självbetjäningsportalen och ser till att nya tjänster läggs till och uppdateras.

– Jag tycker också att man ska använda etablerade tillverkare som kommer att finnas där under hela livscykeln. Inom molnteknik dyker det upp många dagsländor och då är risken stor att kunden står med allt ansvar när leverantören försvinner. En annan viktig punkt är att hålla produktionen separat från test och utveckling. När kunden väl gått i produktion är det svårt att utveckla tjänsten utan att man har en testmiljö etablerat vid sidan av produktionsmiljön, säger Jonas Emilsson. 

Rekommenderad läsning

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Bilia04.jpg Bilia04.jpg Bilia04.jpg

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg Bilia11.jpg Bilia11.jpg

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Säkerhet som nummer ett

24 maj 2016 digit

Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg Highres_Atea_Uppsala.Sjh.U_DSC9092_Kristofer-Samuelsson-Photography.jpg

Läkarna och sjuksköterskorna på Akademiska sjukhuset i Uppsala märker inte om en server går ned. Med en virtualiserad lösning kopplas automatiskt andra servrar in och tar över driften.

Därför valde riksförbundet trådlöst

24 maj 2016 digit

Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg

Bättre täckning, en ökad rörlighet samt att it-avdelningen slipper tänka på drift och support. Det är de främsta skälen till att Riksidrottsförbundet valde en trådlös och molnbaserad it-tjänst, säger Fredrik Larsson, it-chef på Riksidrottsförbundet.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Framtidsteknik från HPE

9 jun 2016 digit

TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg

En ny version av OneView, många nya plugins och hårdvara som hämtad från framtiden. Det var några av nyheterna som lockade över tiotusen personer till HPE Discover i Las Vegas.