Digital omsorg ger mer tid åt brukarna

vadstena_1.jpg

Vadstena kommun har genom ett nytt digitalt verktyg lyckats kapa bort fyrtio minuters administration från personalen inom hemtjänsten varje dag. Det får både personalen och brukarna att må bättre när det finns tid att till exempel ta en kaffe.

När digitaliseringen kliver in i den offentliga sektorn är omsorg ett av de områden där ny teknik kan revidera arbetet i grunden. En av de kommuner som tagit till sig ny teknik och med det kunnat omvärdera gamla arbetsmetoder är Vadstena kommun. Där använder man en app, Viva omsorg, för att göra dokumentera och registrera insatser inom hemtjänsten.

Vi debiterar faktisk tid och har därför alltid varit i behov av ett bra sätt att registrera arbetstiden.

Sofie Jansson, Systemansvarig, Vadstena kommun

– I och med att vi debiterar faktisk tid har vi alltid varit i behov av ett bra sätt att registrera detta. Vi hade en digital lösning tidigare med en penna som använde för att signera på papper med punkter för att läsa in, men det fungerade sådär. Det nya digitala verktyget använder vi tillsammans med Ipad Mini som vi köpt in. Det fungerar jättebra för att till exempel läsa genomförandeplaner och dokumentera verksamheten, säger Sofie Jansson, systemansvarig på Vadstena kommun.

Appen ger tid för kaffe

Appen har gjort att man kunnat slopa den tidigare inplanerade administrationstiden på fyrtio minuter varje dag. Den besparingen innebär att personalen numera hinner sitta ner och ta en kaffe med brukarna. Dessutom har de alltid med sig all information de behöver, som till exempel vem som varit där tidigare, hur den planerade rutten för dagen ser ut och kontaktuppgifter.

– En av fördelarna är att man till exempel kan diktera in sina journalanteckningar. Bland personalen finns det personer som kanske inte har svenska som modersmål eller som har läs- och skrivsvårigheter. Då kan det vara lättare att tala in sina insatser även om funktionaliteten ligger i plattan.

SofieJansson.jpg

Sofie Jansson, systemansvarig på Vadstena kommun

Införandet gick förvånansvärt smidigt, menar Sofie Jansson, inte minst sett till personalen.

– Jag har bara fått positiv feedback, alla verkar jättenöjda. Vi behöver implementera ny teknik inom området för vi har höga krav på oss och klarar oss inte utan de hjälpmedlen som hjälper oss. Självklart var det en del barnsjukdomar och buggar men de har ILab som gör appen varit snabba att rätta till.

Vadstena ingår i ett e-hälsonätverk tillsammans med flera andra kommuner i Östergötland där man träffas med jämna mellanrum och utbyter erfarenheter kring digitaliseringen.

– Vi har valt olika spår där någon har infört kameratillsyn över brukarna, en annan har digital signering av medicin och så vidare. Våra överlappande erfarenheter gör att vi kan ta hjälp av varandra när vi tittar på att införa fler spår i vår egen verksamhet.

16 maj 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel GuerrerodigitFoto Patrik Svedberg

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng