Bilbranschen står inför en digital revolution och mitt i trafiken finns Nordens största bilåterförsäljare. Bilia har direktkontakt med biltillverkarnas generalagenter och med konsumenterna tack vare sin ledande position inom både service och försäljning.
– Vi har gjort en sårbarhetsanalys och it är absolut verksamhetskritiskt. Alla verksamhetsområden på Bilia är beroende av it, även bilförsäljningen, säger Patrick Olsson, CTO och utvecklingsansvarig för it på Bilia.
Inom Bilia är det bilförsäljningen som genererar de största intäkterna, men det är verkstäderna som skapar vinsterna. För it-avdelningen gäller det att kunna serva alla delar av organisationen.
Bilia växer just nu med uppköp i Sverige och utomlands vilket skapar ett ökat tryck på it-avdelningen.
– Vissa it-system har vi utvecklat själva, till exempel ett bokningssystem för serviceärenden. Vi håller också på att skapa en funktion för service på Volvo, Volvo Connected Services, där bilen själv kan boka tider i vårt system. Viktigast för oss är dock att fokusera på att driftmiljön fungerar för våra drygt 3 000 medarbetare, säger Anders Karlsson, driftchef på Bilia.
Koncernens it-verksamhet har knoppats av i ett dotterbolag som säljer tjänster till andra bilåterförsäljare. Bolaget startade i våras och heter Motorit. Första kunden är bilåterförsäljaren Rejmes i Halland.
– Vi säljer it för bilbranschen och erbjuder kompletta drifttjänster eftersom behovet av skräddarsydd it-drift för respektive bilmärke är stort.
I paketet ingår uppsättning, konfigurering och installation av en robust it-miljö, en Disaster Recovery-lösning, användarsupport och ett helhetsåtagande för klient, lokalt nätverk, skrivare och övrig utrustning på plats, berättar Patrick Olsson.