Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bilias it-avdelning säljer tjänster

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Text Mats Lundström Foto Nicke Johansson 13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg

Bilservice utförs med diagnosverktyg. Alla bilmärken har sina egna diagnossystem och Bilia hanterar åtta märken. – Varje gång vi tar in ett nytt märke blir det tio nya system vilket innebär mycket arbete för it-funktionen, säger Patrick Olsson, utvecklingsansvarig för it på Bilia.

Bilbranschen står inför en digital revolution och mitt i trafiken finns Nordens största bilåterförsäljare. Bilia har direktkontakt med biltillverkarnas generalagenter och med konsumenterna tack vare sin ledande position inom både service och försäljning.

– Vi har gjort en sårbarhetsanalys och it är absolut verksamhetskritiskt. Alla verksamhetsområden på Bilia är beroende av it, även bilförsäljningen, säger Patrick Olsson, CTO och utvecklingsansvarig för it på Bilia.

Inom Bilia är det bilförsäljningen som genererar de största intäkterna, men det är verkstäderna som skapar vinsterna. För it-avdelningen gäller det att kunna serva alla delar av organisationen.

Bilia växer just nu med uppköp i Sverige och utomlands vilket skapar ett ökat tryck på it-avdelningen.

– Vissa it-system har vi utvecklat själva, till exempel ett bokningssystem för serviceärenden. Vi håller också på att skapa en funktion för service på Volvo, Volvo Connected Services, där bilen själv kan boka tider i vårt system. Viktigast för oss är dock att fokusera på att driftmiljön fungerar för våra drygt 3 000 medarbetare, säger Anders Karlsson, driftchef på Bilia.

Koncernens it-verksamhet har knoppats av i ett dotterbolag som säljer tjänster till andra bilåterförsäljare. Bolaget startade i våras och heter Motorit. Första kunden är bilåterförsäljaren Rejmes i Halland.

– Vi säljer it för bilbranschen och erbjuder kompletta drifttjänster eftersom behovet av skräddarsydd it-drift för respektive bilmärke är stort.

I paketet ingår uppsättning, konfigurering och installation av en robust it-miljö, en Disaster Recovery-lösning, användarsupport och ett helhetsåtagande för klient, lokalt nätverk, skrivare och övrig utrustning på plats, berättar Patrick Olsson.

Rekommenderad läsning

Så löste Flash flaskhalsen för Bilia

13 maj 2016 digit

Bilia04.jpg Bilia04.jpg Bilia04.jpg

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Därför valde riksförbundet trådlöst

24 maj 2016 digit

Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg

Bättre täckning, en ökad rörlighet samt att it-avdelningen slipper tänka på drift och support. Det är de främsta skälen till att Riksidrottsförbundet valde en trådlös och molnbaserad it-tjänst, säger Fredrik Larsson, it-chef på Riksidrottsförbundet.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Framtidsteknik från HPE

9 jun 2016 digit

TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg

En ny version av OneView, många nya plugins och hårdvara som hämtad från framtiden. Det var några av nyheterna som lockade över tiotusen personer till HPE Discover i Las Vegas.

Helsingborgs stadsnät: Vad hände sedan?

22 jun 2016 digit

Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg

Ett par år har gått sedan Helsingborg lanserade sitt öppna trådlösa stadsnät för allmänheten och staden har fått mycket uppmärksamhet, även internationellt, för sin modell. På it-avdelningen är man nöjd med starten.

Systemintegratörer får nyckelroll i molnet

2 aug 2016 digit

AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg

Hybrida, publika och privata moln blandas med gamla system och i virrvarret kan det vara svårt att navigera rätt. Där får systemintegratörerna en allt viktigare roll.