Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Apple slutar spåra

På Stan Ingen Spårning

När IOS uppdateras till version 14.5 kommer Apples mobilanvändare att få frågan om de tillåter att appar spårar dem, även när de inte använder appen. Förändringen har stött på kritik från bland annat Facebook och förväntas försvåra tillvaron för e-handlare.

Jag tror att Apple bryr sig om sina användare, och vill skydda deras data. Folk kanske blir medvetna om att deras data är värd pengar och har blivit en handelsvara. Det Apple gör är att låta dig välja om du ska bli spårad eller inte, säger Petter Ahrnstedt, tidigare pr-chef på Apple i Norden.

Apple Anvandare

Såhär kan det komma att se ut när du får frågan om spårning eller ej.

På sin sajt demonstrerar Apple hur funktionen som kallas ATT, App Tracking Transparency, ska se ut, och utseendet påminner om hur appar tvingas fråga om lov för att få tillgång till telefonens kamera. Ett exempel kan vara om du tillåter Facebook att spåra din aktivitet i andra företags appar och webbsidor. Användaren får välja mellan att tillåta eller inte tillåta spårning.

Funktionen finns redan i Iphone, men få känner till hur den aktiveras. Den stora förändringen kommer nu vara att alla användare tvingas göra ett aktivt val. Experter tror att de flesta användare kommer att stänga av spårningen, vilket har fått bland annat Facebook att reagera.

Om du klickar på ett par skor i en nätbutik är det vanligt att du får annonser för dessa skor inne i Facebooks app, vilket möjliggörs genom den så kallade pixeln en osynlig kod som finns på miljontals sajter.

Man kan säga att pixeln ser vad användaren gör och rapporterar till Facebook, och i nästa steg kan sajtägaren betala Facebook för att med skräddarsydda annonser nå sajtbesökaren igen. Det är en av anledningarna till att Facebook drar in över 2 miljarder kronor per dag på annonsförsäljning.

Mark Zuckerberg, vd Facebook, har kritiserat förändringen och menar att den kommer få stora konsekvenser för bland annat e-handlare. Facebook påstår också att Apple gör det för att öka vinsterna, inte integriteten.

Det kommer att tvinga företag att gå mot prenumerationer och andra betalningar inne i appar för att få intäkter, vilket betyder att Apple kommer att tjäna pengar medan många gratistjänster kommer att behöva börja ta betalt eller lämna marknaden, skriver Facebook.

Det är ännu oklart när i vår som IOS uppgraderas till version 14.5. Lanseringen har försenats för att ge appar tid till att anpassa sig, eftersom förändringen anses vara så stor.

Källa: Svenska Dagbladet, CNBC

23 mars 2021 Uppdaterad 24 mars 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Apple, Adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Fördel digital vård

22 april 2021

Nio av tio föredrar att träffa sjukvården på distans istället för fysiskt. Nu spår experter en ordentlig omstrukturering av vårdbranschen.  

Svenskt datacenter för Cisco

22 april 2021

Cisco slår upp dörrarna till ett nytt datacenter på en hemlig plats strax söder om Stockholm. Enligt bolaget kommer det att innebära säkrare och bättre prestanda för kunderna.  

Huawei utanför topp 5

21 april 2021

Mobilförsäljningen landade på 340 miljoner enheter under årets första kvartal, vilket är en 24-procentig ökning gentemot Q1 2020. Huawei är borta från topp fem, men en stor del av ökningen kommer ändå från Kina och tre kraftigt växande leverantörer.

Först med blockkedje-öl

21 april 2021

Snart lanseras Helt Spårat, som är Sveriges första blockkedje-öl. Syftet är att kunna dokumentera och följa ölets alla processer, från att maltkornet sås till att ölet tappas upp på flaska.

Stressade videoögon

20 april 2021

Vi spenderar alltmer tid vid våra skärmar och inte minst nu under pandemin, vilket också märks för våra ögon. Ett sätt att undvika försämrad ögon- och synhälsa kan vara att ta en del möten på telefon istället för video.

Pandemieffekt för blockkedja

20 april 2021

De globala investeringarna i blockkedjeteknik kommer att landa på 6,6 miljarder dollar i år, vilket är en ökning på över 50 procent jämfört med 2020. Den ökade efterfrågan är bland annat en effekt av pandemin och kravet på säkra leveranskedjor.