Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bad news för fake news

Onlinespelet Bad News gör spelarna bättre på att upptäcka falska nyheter och desinformation. Det visar en undersökning med 5 000 spelare på fem olika språk. Bakom spelet ligger forskare i Cambridge och Uppsala.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 februari 2020 digit

mobil med twittersymbol ligger på macdator mot röd bakgrund.jpg

– Vi kunde se att de som spelat Bad News blev signifikant mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

I onlinespelet Bad News är det spelaren som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning, för att behålla sin trovärdighet. Poängen är att göra spelaren medveten om de olika metoder som finns för att sprida falska nyheter för att på så sätt själv bli bättre på att värdera information.

Kunskap ger kraft

Spelet har utvecklats i samarbete med forskarna vid Cambridgeuniversitetet. Tanken bakom spelet bygger på den så kallade inokuleringsteorin, som mycket förenklat innebär att den som lär sig känna igen ett vilseledande argument har lättare att motstå argumentet i en riktig situation.

Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen gav de önskade effekterna. Över 5 000 personer spelade på svenska, grekiska, polska eller tyska. Innan och efter att de spelat fick alla värdera falska och riktiga twitter-inlägg.

Flera försöksgrupper

Forskarna kunde se att spelarna blivit mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen. Spelet verkar alltså ha avsett effekt på spelarna oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser.

Spelarna rekryterades bland annat genom kampanjer och marknadsföring i sociala medier. De kunde själva välja att delta i utvärderingen av spelets effekt, som skedde inne i spelet. Eftersom rekryteringen skedde organiskt fick den en överrepresentation av yngre, män och utbildade, och speglar inte samhället i stort. Men den engelska versionen av spelet har använts på bredare grupper och resultaten visar samma positiva effekt.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

Nya emojis

25 september 2020

Ett hjärta med bandage, en könsneutral person och en emoji som andas ut. Det är några av de nya figurerna som kommer 2021.

Chans till Guldäpple

25 september 2020

Bäst i Sverige på att använda digitala medel i sin undervisning. Det är kriteriet bakom de tre nomineringarna till Guldäpplet 2020.

Robotens ögon

24 september 2020

Ny teknologi från Örebro universitet kommer att underlätta för operatörer att styra robotar under vatten. Den nya kunskapen kommer till stor nytta för bland annat gas- och oljeindustrin.  

Bättre sving med AI

24 september 2020

En AI-baserad app och en smart klocka ska kunna få din sving att nå nya nivåer. 

Bäst på stadsnät

23 september 2020

Mittnät har utsetts till årets stadsnät. Motiveringen till utnämningen är bland annat förmågan att ta tillvara nio kommuners olikheter och att dela med sig av erfarenheter.

Twitter väljer vita

23 september 2020

Twitters algoritm behandlar inte svarta ansikten på samma sätt som vita. Diskrimineringen upptäcktes efter en liknande diskriminering i videomötesprogrammet Zoom.