Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bad news för fake news

Onlinespelet Bad News gör spelarna bättre på att upptäcka falska nyheter och desinformation. Det visar en undersökning med 5 000 spelare på fem olika språk. Bakom spelet ligger forskare i Cambridge och Uppsala.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 7 februari 2020 digit

mobil med twittersymbol ligger på macdator mot röd bakgrund.jpg

– Vi kunde se att de som spelat Bad News blev signifikant mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

I onlinespelet Bad News är det spelaren som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning, för att behålla sin trovärdighet. Poängen är att göra spelaren medveten om de olika metoder som finns för att sprida falska nyheter för att på så sätt själv bli bättre på att värdera information.

Kunskap ger kraft

Spelet har utvecklats i samarbete med forskarna vid Cambridgeuniversitetet. Tanken bakom spelet bygger på den så kallade inokuleringsteorin, som mycket förenklat innebär att den som lär sig känna igen ett vilseledande argument har lättare att motstå argumentet i en riktig situation.

Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen gav de önskade effekterna. Över 5 000 personer spelade på svenska, grekiska, polska eller tyska. Innan och efter att de spelat fick alla värdera falska och riktiga twitter-inlägg.

Flera försöksgrupper

Forskarna kunde se att spelarna blivit mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen. Spelet verkar alltså ha avsett effekt på spelarna oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser.

Spelarna rekryterades bland annat genom kampanjer och marknadsföring i sociala medier. De kunde själva välja att delta i utvärderingen av spelets effekt, som skedde inne i spelet. Eftersom rekryteringen skedde organiskt fick den en överrepresentation av yngre, män och utbildade, och speglar inte samhället i stort. Men den engelska versionen av spelet har använts på bredare grupper och resultaten visar samma positiva effekt.

Källa: Uppsala universitet

Senaste nytt

Gratis busstrafik

22 januari 2021

Just nu testkörs två självkörande minibussar i Göteborgs kollektivtrafik. Bussarna är gratis att åka med och det går att söka dem i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. 

Säkerhet för 500 mdr

21 januari 2021

De globala investeringarna i cybersäkerhet kommer att öka med 10 procent under 2021. Det beror på att utbudet av hot breddas och nya sårbarheter dyker upp, samtidigt som attackfrekvensen lär fortsätta öka.

Kvantdator fixar flygrutt

21 januari 2021

Att låta en kvantdator lägga flygrutter skulle spara enorma mängder tid. Nu är forskare vid Chalmers tekniska högskola en lösning på spåren.

Fem hållbara tips

21 januari 2021

Den 24 januari är det Circular Electronics Day. När fler och fler företag och organisationer ansluter sig till TCO Developments initiativ passar organisationen som delar ut hållbarhetscertifieringar på att tipsa om hur alla kan bidra till en mer cirkulär it-hantering. 

Sveriges 5G-vinnare

20 januari 2021

Auktionerna för de olika GHz-banden i 5G-näten är nu avslutad och det blir fyra aktörer som delar på det tilldelade utrymmet. Men fortfarande är Huaweis roll i utvecklingen av det svenska 5G-nätet oklar.

Digitala kramar

20 januari 2021

Pandemi och restriktioner gör att vi inte kan ses och kramas i samma utsträckning som tidigare. Men enligt forskning kan en digital kram ge liknande effekter som en verklig.