Nya Elementars viktiga varför

Grundskolan Nya Elementar har transformerat verksamheten i tre delar. I arbetet har man inlett med att fråga sig varför man gör det man gör. Den största utmaningen är kommunikationen med föräldrar och det viktigaste är ett modigt ledarskap. 

– Vi har transformerat vår verksamhet i många olika delar, i första hand ledarskapet och organisationen men även hela infrastrukturen. Därför var vi från början tvungna att besvara frågan varför vi gör vad vi gör, där det självklara svaret blir att det är för att våra barn och framtidsmedborgare ska få det bättre i livet. Därför måste skolan förändra sig, säger Stojanka Drinic, biträdande rektor på Nya Elementar i Bromma.

Vad är det svåraste i transformationen?

– Kommunikationen med vårdnadshavare har varit svårast. Många är ju experter själva och har blivit framgångsrika med hjälp av sin expertkunskap och den skolan de gick i, men deras barn behöver en annan slags skola för att klara sig lika bra som dem. Kommunikationen kring varför barnen behöver andra förmågor idag än tidigare har varit svår att nå ut med till de lite äldre föräldrarna.

Ni har arbetat mycket med begreppet varför. Hur gör man det?

– Vi har lyssnat mycket på en forskare som heter Simon Sinek. Han pratar om the golden circle där det i mitten finns ett why, utanför ett how och längst ut ett what. Det handlar om att få en meningsfullhet i sin förändringsprocess. Att man som ledare har ett strategiskt ledarskap där man med alla sina medarbetare utgår ifrån varför man gör vad man gör, innan man tar sig till hur och vad man ska göra. En sådan stegring är bra därför att vi oftast börjar med vad och tar oss sedan inåt i varför. Det vänder vi på.

– När du börjar med varför och vet vad du drivs av så kan du arbeta på många olika sätt. Det är viktigt både som medarbetare och organisation men i största möjliga mån som ledare och ledningsgrupp.

Hur viktigt var arbetet med varför i transformationsarbete?

– Det var det viktigaste. Vi måste kunna besvara den frågan för att inte tappa bort oss själva. Annars skapar man ett tunt och svagt ledarskap som inte går att följa som medarbetare. Varje kollega måste också besvara varför och då vill man gärna att det stämmer överens med dit ledaren säger att man ska. Så att tänka varför och att hela tiden ha eleverna i fokus är oerhört viktigt och vad behöver våra barn när de kommer ut i samhället. Tänk inte så mycket på vad vi har gjort alla tidigare år i skolan.

Tre tips till skolor som vill göra liknande transformation

  1. Man behöver skapa en bra organisation, både fysiskt och psykiskt. Man behöver säkra att det finns accesspunkter, välfungerande enheter och en interoperabilitet i ekosystemet mellan olika mjukvaror i skolan.
  2. Det handlar också mycket om ett modigt ledarskap. Att våga vara snabb men även ta tid på sig, analysera vad man gjort och våga se mönster i resultaten. På så sätt lär man sig av vad man gjort.
  3. Skapa en arbetskultur där man vågar misslyckas. Att misslyckas är inte ett misstag utan det är en bit på vägen och ett tillfälle att lära sig. Hur kan vi göra på ett annorlunda sätt och hur kan det här misstaget komma tillgodo till våra elever?     

28 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng