Utbildning för framtidens skola

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

– I september år 2019 startar vi masterutbildningen Digitalisering som stöd för lärande på Linnéuniversitetet, säger Italo Masiello, professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser vid Linnéuniversitetet.

Varför gör ni det?

– Eftersom att det finns ett stort behov att utbilda folk med komplementära kunskaper inom it, teknik, digitalisering tillsammans med pedagogik?

Gör man inte det på de vanliga lärarutbildningarna?

– Jo, men det finns inte någon strukturerad master som använder sig lika mycket av de nya teknologier som vi hittar i skolan och som riktar in sig till pedagoger hur de kan använda sig av den här tekniken för bättre lärande.

Vilka riktar sig utbildningen till?

– Till två grupper. Den ena gruppen består av dem som kanske har en teknisk bakgrund och som har gått ingenjörs- eller medieutbildningar och som är intresserad av pedagogik och hur de kan använda sina kunskaper i pedagogiska sammanhang. Den andra gruppen består av yrkesverksamma lärare som har pedagogiska poäng och som har en pedagogisk bakgrund, men som vill veta mer om hur teknik och digitala verktyg kan användas och hur den i så fall integreras på ett bra sätt.

Hur får ni det att passa bägge grupper?

– Den stora vinsten med den här utbildningen är att dessa grupper kan arbeta tillsammans, och förstå varandras behov och hjälpa varandra att förstå hur teknik på bästa sätt kan användas för elever. Utmaningen blir att de ska förstå varandra så att pedagoger kan bli bättre på att förstå teknik och de mer tekniskt lagda blir bättre pedagoger. Mastern börjar i september, men vi håller fortfarande på att skapa kurser och få ett upplägg, tillsammans med olika företag. Tanken är att studenterna ska gå in i olika projekt, i företag och skolor. I företagen hämtar de kunskap om hur det går till när nya produkter eller applikationer desginas, och i skolorna om hur lärarna arbetar när dessa verktyg sedan används när de kopplas till lärandemål och till läroplaner.

Vad blir den som går klart utbildningen?

– Som lärare kommer du veta mycket mer om hur du kan använda teknik i min utbildning för att det ska stödja lärande för studenter. Som tekniker får man bättre koll på hur de pedagogiska bitarna kan användas när nya appar och verktyg utvecklas, och när jag för den delen pratar med kunder och skolor för att för dem att förstå vilka verktyg som är bra för vilka områden.

Kommer det fler sådana här utbildningar tror du?

– Absolut, det tror jag. En master riktar ju sig till dem som vill ha en mer ledande roll i sin profession, men när vi väl har kommit igång kommer vi öppna upp kurser så att de går att läsa som fristående och välja vilka kurser man vill gå. Grunden till det är att vi behöver utbilda väldigt många inom de närmaste åren för att kunna införa digitalisering snabbare i skolorna. Det finns ett jättebehov av det och det finns också behov av lärare som kan detta. Där hoppas jag att den här mastern kan vara ett litet steg åt det hållet.

Hur ser planen ut nu framöver?

– Vi har två kurser som vi börjar med i september och håller nu på tillsammans med företag och kommuner att utveckla de andra kurserna som följer därpå. Anledningen till det är branschen rör sig så fort och att vi verkligen vill förankra det som är den senaste utvecklingen inom pedagogiken och teknik för att det ska ge maximalt lärande för de studenterna som börjar nu i höst.

1 juli 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng