Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

ett samarbete mellan microsoft och voister

En smartare it-nyhetssajt

Så funkar Powerapps i skolan

Inför utmaningen att erbjuda kommunens lågstadielärare ett enkelt verktyg för Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik föll valet på Microsoft Powerapps. Idag används den unika appen i nio skolor i Karlstad och den tar 15 minuter att lära sig.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock, karlstads kommun 8 februari 2019 it i skolan

– Det är kombinationen enkelhet, logik och intelligens som är grejen med Powerapps. Tänk dig en blandning av PowerPoint och funktioner från Excel, där har du Powerapps. Utan att skriva programmeringskod kan jag läsa från eller skriva i en datakälla, en Excelfil, en SharePoint-lista eller annan data inom Office 365. Det är otroliga möjligheter med vad man kan göra, säger Ola Henningsson, verksamhetsutvecklare på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun som under tre år utforskat möjligheterna med Microsoft Powerapps.

OlaHenningsson_red.jpg

"Beroende på hur man jobbar med PowerApps kan bilden av individen och klassen utvecklas till skol- och kommunnivå och kopplas till Power BI", säger Ola Henningsson som är verksamhetsutvecklare på barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun .

Det var lite av en slump att Ola Henningsson upptäckte Powerapps.

– Det började med att en grupp fritidspedagoger i kommunen efterfrågade en enklare närvarohantering än papper och penna. Jag tog fram en lösning i Access som i och för sig fungerade men jag var inte riktig nöjd med användarvänligheten. I den vevan läste jag en artikel om Powerapps, provade och insåg väldigt snabbt att det är jätteenkelt att arbeta med.

Närvarohanteringen för fritids som används i Sunne blev Ola Henningssons första Powerapps-projekt.

200 elever, 400 pdf:er

Några månader senare fick han anledning att utveckla ytterligare en unik lösning för Färjestadsskolan i Karlstad.

– Medan jag utbildade lågstadielärare i bedömning frågade de efter smarta, enkla sätt att arbeta med Skolverkets bedömningsstöd i svenska och matematik. De har 200 elever och det innebar minst 400 A4-ark och lika många pdf:er. Där och då såg jag en självklar användning av Powerapps

Ola Henningsson tog fram ett förslag som lärarna provade och diskuterade.

– Vi började med att prata om deras behov och önskemål kring lösningen, och jag utvecklade ett förslag som jag sedan skruvat lite på. Till exempel skulle översikten vara mycket tydlig och tillgänglig. Det var en väldigt positiv process där lärarna uppskattade och överraskades av att vi kunde göra detta själva. De är också väldigt stolta över att vi var först.

Allt material i appen

Idag har lågstadielärarna på Färjestadsskolan arbetat med det som Ola Henningsson kallar intelligenta formulär i ungefär 1,5 år. Under bedömningen av varje elevs färdigheter i läs- och skrivutveckling respektive muntlig och skriftlig taluppfattning kan läraren enkelt fylla i resultaten i appen.

Förutom att spara tid får läraren i realtid såväl en färgkodad sammanställning av läget för varje elev och klass, som en god grund för sin planering och fördelningen av specialpedagoger och andra resurser.

– Skolverkets material och allt annat som läraren kan behöva finns i appen. På så sätt blir det också enklare att bedöma elever som kanske redan knäckt läskoden och befinner sig ett år före sina klasskompisar. Det vi gör med Powerapps stämmer med andra ord mycket bra med punkt 3 och 4 i regeringens digitaliseringsstrategi som säger att ”digitaliseringen skall användas för att underlätta personalens arbetssituation ifråga om undervisning och administration”, säger Ola Henningsson och fortsätter:

– Beroende på hur man jobbar med Powerapps kan bilden av individen och klassen utvecklas till skol- och kommunnivå och kopplas till Power BI för analys, utvärdering och planering.

15 minuter räcker

Färjestadsskolans app för bedömningsstöd har fått ett varmt mottagande i kommunen.

 – Idag använder drygt hälften av kommunens lågstadieskolor bedömningsstödet i Powerapps. Det handlar om nio skolor och när vi har kört introduktionen räcker det med en 15 minuters visning för att alla lärare ska kunna använda appen.

Har du några tips till andra skolor som vill använda Powerapps?

– I entusiasmen över möjligheterna är det lätt att glömma bort vardagen och förvaltningen. Planera från början så att arbetet med Powerapps inte står och faller med en person. Jag vill också tipsa om att det finns kostnadsfria exempelappar för att testa Powerapps, och det är bra att gå ihop några stycken och lära tillsammans. Det är också ett bra sätt att säkra process-stödet.

För Ola Henningsson har Microsofts Power platform Community varit guld värd på flera sätt.

– Det finns ett otroligt engagemang och mycket kunskap där. När jag började ställde jag många frågor och fick bra svar från en användare i Malaysia. Med tiden blev jag och PK Hong så goda vänner att våra familjer har firat midsommar tillsammans och nu planerar vi att åka och hälsa på dem i Malaysia, avslutar Ola Henningsson. 

Rekommenderad läsning

lars-lingman-skolverket-960640.jpg
video

Skolverkets tips inför nationella strategin

27 jan 2017 it i skolan

Den nya nationella strategin för digitalisering kommer att omfatta alla som jobbar i skolan. Lars Lingman, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket, tipsar hur du kan förbereda dig och vad du ska tänka på.

tre personer diskuterar och tittar på en smart platta.jpg
video

Upplands samarbete för bättre skola

5 feb 2018 it i skolan

När Sveriges skolor digitaliseras ska det ske på ett likvärdigt sätt. För mindre kommuner kan det vara svårt att både hinna med och komma på allt själv. I Uppland samarbetar flera kommuner för att hjälpas åt.

närbild på en sked i en ruktsallad med äpple och jordgubb.jpg
video

Rektorns Guldäpplerecept

5 feb 2019 it i skolan

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

glada barn på rad.jpg
video

SKL:s plan snart klar

11 mar 2019 it i skolan

Inom kort lämnas handlingsplanen för skolans digitalisering till regeringen. För att lyckas med det kommande arbetet krävs att skolans aktörer inte bara pekar på varandra utan tar ansvar och samarbetar.

tjej står med hvuudet in i en griffeltavla med mattetal.jpg

SKL:s plan till regeringen

18 mar 2019 it i skolan

Idag har regeringen tagit emot SKL:s nationella handlingsplan för digitalisering av skolan. I rapporten finns totalt 18 konkreta initiativ som ska ta tillvara digitaliserings möjligheter.

flicka hänger i ett rep och tittar i kameran och ler.jpg
video

Mer moln i Lund

4 sep 2019 it i skolan

Rätt tekniska förutsättningar kombinerat med ett molnbaserat lärande har varit Lunds recept för att bygga en skola för framtiden. Det menar Viveca Dahl, utbildningschef i Lunds kommun.

fyra barn på mjuk filt.jpg
video

Master för framtidens skola

1 jul 2019 it i skolan

Linnéuniversitetet startar en masterutbildning där både teknik- och pedagogikintresserade ska kunna utveckla sina färdigheter. Förhoppningen är att utbilda personer för både företag och skolor som kan föra digitaliseringen framåt. 

flicka tittar i en kamera, bild från sidan.jpg
video

Mot en skapande förskola

16 apr 2019 it i skolan

För en lyckad digitalisering i förskolan är det avgörande att pedagogerna är engagerade och låter barnen skapa. Då kan barnen ta sin kreativitet med sig hem och risken minskar att plattor blir till digitala barnvakter, menar didaktikforskaren Susanne Kjällander.

skola-960640.jpg

Lärande i Sverige nomineras

17 apr 2019 it i skolan

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.