Rektorns Guldäpplerecept

Sätt tydliga mål, skapa tid för förändring och utgå från det man själv vill lära sig. Det är några av framgångsfaktorerna för Amelie Wahlström i Karlstad, som i höstas tog emot Guldäpplet för sitt digitaliseringsarbete. Dessutom kan Facebook vara en hjälp att hålla kontakt med föräldrar och att rekrytera nya elever.

– När jag var rektor för Vålbergsskolan i Karlstad var vi med i det treåriga projektet Det digitala lärandets möjligheter. Under den tiden gick vi från att vara en skola som inte var så digital till dagens helt digitala arbetssätt, säger Amelie Wahlström.

I höstas uppmärksammades Amelie Wahlström med Guldäpplejuryns särskilda pris för sina insatser inom lärande med stöd av it. Idag är Amelie Wahlström rektor på Rudsskolan i Karlstad.

– Det var en intensiv resa där vi hade som mål att fullt ut ta vara på de möjligheter att arbeta digitalt som projektet öppnade för. Sedan körde vi fullt ut hela personalen.

Är det några insikter från den tiden som du kan dela med dig av?

– Det finns mycket som är viktigt men jag vill särskilt lyfta fram tydliga mål och att skapa tid. Jag tror det är jätteviktigt att ha en vision för satsningen på ett mer digitalt arbetssätt. Visionen börjar formas när jag som rektor tänker igenom vad digital kompetens är för mig och vart jag vill att mina medarbetare ska komma.

– För att lyckas över tid behöver man vara rätt tydlig. Det här ställer andra krav på lärarna som ska arbeta på ett annat, mer digitalt sätt i klassrummet. Då måste man erbjuda utrymme och lösningar för att skapa den kompetens som behövs, till exempel genom att lära av varandra.

Berätta lite om hur ni jobbar med sociala medier på din nya skola?

– På Rudsskolan har vi flera olika plattformar, bland annat en Facebook-sida som är vårt skyltfönster utåt. Inläggen kan vara allt möjligt som visar vad vi står för, vad vi gör och vilka vi är, till exempel bilder eller videosnuttar från en lektion, en korridor eller matsalen.

– Det är väldigt uppskattat och jag får mejl från föräldrar skriver att de tycker om sidan och upplever vår verksamhet som levande och bra. Facebook-sidan kan också hjälpa oss få kontakt med presumtiva nya elever, säger Amelie Wahlström.

5 februari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noreit i skolanFoto fredrik kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng