Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Det bästa av två världAR

Vår förtjusning över tekniken riskerar att göra oss ensamma och deprimerade. Med AR öppnas nya möjligheter att vårda våra relationer samtidigt som vi utforskar en sagovärld av möjligheter långt bortom den fysiska världen. I hybridutrymmet kommer många höra dig skratta.

Text fredrik adolfsson Foto Fredrik Kron, adobestock 5 juli 2018 digit

– AR kommer att förändra hur vi agerar med den fysiska världen och med den digitala världen. AR kommer att skapa hybridutrymmen där vi kan interagera med allt och alla typer av digitala upplevelser. På så sätt förenas det bästa av två världar; den nedärvda kunskapen vi har om vår fysiska värld som vår kropp och hjärna är utvecklad för, med gränslösa digitala möjligheter. Vi har en sagovärld alldeles inom räckhåll, säger Galit Ariel, creative director, Wondarlands, som utvecklar AR-lösningar och AR-strategier för företag.

Varför tror du mer på AR än på VR?

– VR har absolut en roll att spela, men jag bedömer att möjligheterna är mer begränsade eftersom det främst handlar om en upplevelse som speglar den fysiska världen och det tillför inte så mycket som vi inte kan få i vårt vanliga liv. Styrkan med AR är möjligheten att förvalta våra befintliga beteenden, vanor och relationer och samtidigt tillföra ytterligare dimensioner och upplevelser.

Kan AR göra oss mindre ensamma?

– Det är jag helt övertygad om. Upplevelsen av ensamhet beror delvis på att vi förlorat möjligheter till beröring och att möta någon annans blick. Vi hänger över våra skärmar och istället för fysiska möten umgås vi med digitala klick. När vi rör vid någon frigörs hormonet endorfiner, utan det ökar risken för depression och det är vad som händer när umgås mer framför skärmen. Som människor är vi skapade för att vara lyckliga i en fysisk verklighet.

När slår AR igenom på bred front?

– Det har redan börjat och tekniken finns men jag tror det kommer ta ytterligare ett till två år för utvecklingen av bättre innehåll, en ökad acceptans hos användarna och lite vett och etikett i hybridutrymmet. Inom fem till tio år kommer vi undra hur vi någonsin klarade oss utan AR.

Rekommenderad läsning

Nominerad årets digitaliseringsledare

Lantmäteriets lovande lösningar

9 jan 2018 digit

gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg gröna växter i stort jordbruksfält en solig dag.jpg

På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.

Ett samarbete mellan Adobe och Voister

Dimension gör alla till 3D-experter

28 feb 2018 digit

riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg riverflow-foto-adobe.jpg video

VR och AR blir allt viktigare inom bland annat mode- och verkstadsindustrin, vilket ställer krav på 3D-redigering. I Adobes senaste tillskott, Dimension, finns alla verktyg för att jobba tredimensionellt. 

VR är forskarens bästa vän

11 maj 2018 digit

vr-glasogon-bland-provror.jpg vr-glasogon-bland-provror.jpg vr-glasogon-bland-provror.jpg

Med VR och AR kan forskarna lära mer om allt från framtidens smarta städer till livsfarliga virus. Vi andra kan se fram mot att snart kunna gå på fest eller resa runt världen utan att lämna soffan.

Digitalt testlabb på Chalmers

15 maj 2018 digit

mikaeldamberg_2_3.jpg mikaeldamberg_2_3.jpg mikaeldamberg_2_3.jpg

Det nyöppnade Stena Industry Innovation Laboratory på Chalmers campus Lindholmen är ett 1 000 kvadratmeter stort testlabb för digitalisering och framtidens jobb inom industrin. Labbet är ett resultat av en donation och kan påskynda industrins och samhällets digitala transformation. 

Google tar VR till svenska klassrum

12 jul 2017 it i skolan

RossMahon_960x640.jpg RossMahon_960x640.jpg RossMahon_960x640.jpg video

Ett större fokus på det digitala ekosystemet runt eleven snarare än enheterna i sig. Det är en av de hetaste trenderna inom den svenska skolan menar Ross Mahon, Head of education Nordics, Google.

Delningsekonomi utmanar storbolag

18 jul 2017 digit

AdobeStock_3017531_2.jpg AdobeStock_3017531_2.jpg AdobeStock_3017531_2.jpg

I takt med att intresset och möjligheterna med delningsekonomi ökar, växer också antalet frågor och utmaningar. Inte minst hos traditionella storföretag, till exempel inom bilindustrin, som kan behöva se över sina affärsmodeller.

 

 

Ett samarbete mellan Google och Voister

Från klassrum till koraller

16 apr 2018 it i skolan

bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg bild på fiskar och koraller på stora barriärrevet.jpg video

Googles tjänster för skolan blir allt mer populära. Ett av de senaste tillskotten är Google Expeditions, som med hjälp av VR-teknik tar eleverna till unika platser över hela jorden.

Balansera mellan skyskrapor

28 mar 2018 digit

flicka-med-vr-glasogon-mellan-hoghus2.jpg flicka-med-vr-glasogon-mellan-hoghus2.jpg flicka-med-vr-glasogon-mellan-hoghus2.jpg

Alla barn och andra nyfikna är välkomna att upptäcka dataspelens världar i den nyöppnade utställningen Play Beyond Play. Men påsklovet på Tekniska muséet bjuder också på VR-labb, drönarflygning och workshop i origami på tema rymd, robot och flygplan.

Nätet oroar unga föräldrar

11 jul 2017 säkerhet

smartphones .jpg smartphones .jpg smartphones .jpg

Enligt en ny rapport från Com Hem så är unga föräldrar de som är minst positiva till barns användande av internet. Det tros bero på att de har exponerats för mest saker, och har på så sätt upptäckt både för- och nackdelarna med den digitala världen.