Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

En bild ljuger alltid

Idag drivs sociala medier i allt högre grad av bilder och filmer som formar vår världsbild. På Nordlyckeskolan är källkritik ur ett bildperspektiv en självklar del av undervisningen.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 10 januari 2018 it i skolan

Modell mot guld.jpg

– Om man jämför tio år gamla Facebookinlägg med de som görs i dag är den stora skillnaden att då används nästan inga bilder, men nu är bilder och filmer helt dominerande. Det ger en bra bild av bildens betydelse i sociala medier och i samhället i stort, säger Sandra Lundskog som är ämneslärare i bild för åk 7-9 på Nordlyckeskolan i Torslanda.

Sandra Lundskog beskriver sig som en nyfiken person som vill utveckla bildämnet. Resultatet är bland annat att hennes elever arbetar ämnesövergripande med bland annat SO och svenska. Det innebär också att källkritik ur ett bildperspektiv och med visst fokus på sociala medier är en återkommande och uppskattad del av undervisningen.

Vems världsbild

Sandra Lundskogs elever diskuterar till exempel begreppet världsbild med utgångspunkt att alla är påverkade av de människor vi möter, de texter vi läser och all annan information som vi tar del av.

– Visst är det fascinerande att vi lever på samma jord men ser så olika på världen?! Jag brukar visa mina elever olika exempel på det som diskussionsunderlag. Till exempel föreställer bilder på muslimska kvinnor ofta personer i traditionella kläder. Men Janet Jackson är också en muslimsk kvinna. Samma sak när vi söker efter bilder på ”Swedish women” och får endimensionella resultat som har lite med verkligheten att göra … hur och varför får vi med oss olika stereotypa bilder och vilka begränsningar och kanske fördelar för det med sig? Det är frågor som intresserar eleverna och det märks på diskussionerna som blir väldigt spännande.

Handlingen drivs av män

Filter är en annan faktor som formar vår världsbild och som Sandra Lundskog vill göra sina elever uppmärksamma på.

– De filter vi har formar också vår världsbild. Tv-serier är till exempel filter för vår uppfattning om manligt och kvinnligt. Ett annat filter är att de flesta filmregissörer är män och att handlingen i en vanlig film till största del handlar om eller drivs av män. Hur påverkar detta våra förutfattade meningar?

Den gamla sanningen att bilden aldrig ljuger dog samtidigt som Photoshop, Pixlr och andra bildredigeringsverktyg slog igenom på bred front. Idag är bildbehandling i mycket hög grad en faktor som påverkar vår världsbild.

När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar funderar väldigt mycket på.

Sandra Lundskog , ämneslärare på nordlyckeskolan

– Vi arbetar jättemycket med bildredigering med koppling till bildens roll i samhället och hur bilder används i kommunikation. Ser du reklam idag är bilden en budskapsbärare och texten är inte längre herre på täppan. Redigeringen hjälper också eleverna utveckla ett kritiskt sätt att se på hur bilder kan manipuleras för olika syften. När vi jobbar med bildredigering kommer vi också in på frågor om utseende och kroppsideal som ungdomar i dag funderar väldigt mycket på.

Tufft vara tonåring

Förutom diskussionerna i klassrummet skriver eleverna texter med utgångspunkt från givna frågor kring varje övning.

– Texterna är jättefina och mer personliga än eleverna vill vara under samtalen i klassrummet. Det är väldigt tufft att vara tonåring och sociala medier bidrar till den osäkerhet och stress som många ungdomar lever med.

På Nordlyckeskolan är ämnesövergripande undervisning i bild, SO och svenska en del av vardagen. Sandra Lundskog menar att det är relativt enkelt att skapa förutsättningar för ett sådant arbetssätt.

– Vi lärare brukar sätta oss tillsammans ett par timmar inför terminsstarten och prata ihop oss om våra planer för undervisningen. Till exempel kanske någon berättar att en klass ska skriva bokrecensioner och då ser vi möjligheter att arbeta med det tillsammans. De här samtalen skapar goda förutsättningar för samarbete och är ett roligt och värdefullt sätt att ta vara på varandras förmågor.

Rekommenderad läsning

lindex-winter-party-collection-47_2.jpg

Virtuella provrum lyfter Lindex

16 okt 2017 digit

Kortare time to market med virtuella provrum för att kunna jobba med mode via videolänk mellan Asien och Sverige, och nära samarbeten mellan designers över stora geografiska avstånd är några resultat av Lindex digitalisering. Samtidigt utvecklas det fysiska mötet i butiken.

skymning_vid hisingen.jpg

Grönt datacenter i Göteborg

16 jan 2018 digit

Ett klimatsmart datacenter ska möta den ökande efterfrågan på lokaler för fysiska servrar och annan utrustning i Göteborg.

två små barn sitter och tittar i en ipad.jpg video

Flera språk på förskolan

23 feb 2018 it i skolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

Zcooly_Hack_Robot5 tjejhack.jpg

Tjejhack i Göteborg

9 feb 2018 it i skolan

Under sportlovet kan tjejer programmera och bygga robotar på Zcooly i Göteborg.

glad-flicka-kramar-aldre-kvinna.jpg

Klassen som vann Digit

27 apr 2018 it i skolan

Tävlingen Digit går ut på att lösa ett verkligt uppdrag med hjälp av teknik och it. I år tävlade klasser i årskurs 5 och 6 från hela Göteborg om att skapa en digital framtidslösning inom hälsa och sjukvård. Klass 5a på Torpaskolan vann med sin lösning för hur äldre bättre kan klara sig själva.

glada-barn-springer-till-sommarlovet.jpg

Lita inte på lärarna

8 aug 2018 it i skolan

Med hjälp av några älskade seriefigurer har eleverna i åk 1 på Långmosseskolan i Göteborg lärt sig ifrågasätta ogrundade rykten och få en bättre förståelse för hur snabbt de kan spridas via sociala medier. De har också fått lära sig en riktigt tuff läxa om förtroende.

glad flicka malar.jpg

Analog programmering lyfter förskolan

20 dec 2017 it i skolan

Med kommandon som 'sträck ut vänster arm' eller 'gå två trappsteg' blir programmering konkret och tillgängligt för förskolebarnen på Hisingen. När det är dags för riktiga robotar knäcker alla koden.

tre-glada-kompisar-med-dator.jpg

Ny rapport om digitalt berättande

5 jun 2018 it i skolan

Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren stöttar under arbetet visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Pojke_med_platta.jpg

Skolåret 2017

4 jan 2018 it i skolan

Efterlängtad är bara förnamnet men så kom den till sist, digitaliseringsstrategin för skolan. Om den motsvarar alla höga förväntningar kan bara framtiden utvisa. Idag är sanningen den att många kommuner förlorat värdefull tid i väntan på viktiga svar.