Ny teknik men också nya beteenden ritar just nu om medielandskapet helt och hållet. Dagens konsumtionsvanor har lite gemensamt med hur det såg ut för femton år sedan. Då konsumerades en bråkdel av innehållet online, idag dominerar de nya medierna. Samtidigt har mediebranschen en historik av att vara både kreatörsstyrd och traditionstyngd. Utmaningen att digitalisera ett mediehus är således inte helt enkel.
– Ingen vet vad som kännetecknar ett modernt mediehus för allting händer så otroligt snabbt leverans- och skapandemässigt men även kommersiellt. Det gäller att acceptera att ingenting är beständigt och att vi inte vet hur det ser ut om fem, tio år. Inom tillverkningsindustrin är det långa ledtider och man kan vrida till produktionen till nästa år, men i mediebranschen är det instant gratification som gäller. Det kräver en viss typ av ledarskap, säger Anders Jensen, vd för MTG Sverige.
Han började i telekombranschen i slutet på 1990-talet och känner igen många av problemställningarna som finns idag. Inte minst när det gäller ibland smärtsamma förändringar.
Allting som går att digitalisera kommer att digitaliseras.
Anders Jensen , vd, MTG Sverige
– Allting som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Samtidigt som man måste vara tålmodig och inte springa på alla bollar får man inte vara rädd att satsa på projekt man tror på. Med Viasat Online, föregångaren till Viaplay, var vi ett antal år före alla andra med streamad tv och det är bara att konstatera att det var en satsning som betalat sig. Men den insikten kan vara jobbig att ta in för det handlar om att frigöra kapacitet. Det innebär att ibland tillkommer folk och ibland måste folk lämna organisationen.
En av de viktigaste uppgifterna för en ledare i en digitaliseringsprocess är att skapa rätt förutsättningar. För Anders Jensen och MTG handlar det om att få digitala infödingar att samspela med traditionella kreatörer.
– Kan man bara para ihop de två kategorierna och visa kreatörerna vilka fantastiska plattformar som finns idag kan resultatet bli fantastiskt. Sedan kommer de att få bråka lite längs vägen, det är bara positivt för ingen har rätt hela tiden. Med MTGx skapade vi förutsättningar att låta ett digitalt bolag få växa fram och nu ska vi försöka gifta ihop det med övriga MTG. Det kan bli en del gnisslingar när två världar möts, men det handlar om att hitta sätt att eliminera dessa.
Företagen behöver utmanare
I den nya världen handlar det om att kombinera många olika typer av medarbetare för det finns ingen mänsklig ”Swiss army knife” säger Anders Jensen. Bland annat behöver man personer som ifrågasätter.
– Jan Stenbecks anda svävar fortfarande över oss i det att vi vill fortsätta utmana etablissemanget. Det tycker jag att man märker hos många av yngre förmågorna. De sätter inte senioritet och titlar på en piedestal, de är inte undergivna utan visar respekt genom att vara nyfikna och vilja driva företaget framåt. Det var det jag gillade när jag kom in som ny chef utifrån. Jag gick igång på arvet och värderingarna, för utan sådana blir det lätt bara en grå massa.
Att sätta upp mål och staka ut vägen utan tydliga riktlinjer kan te sig som en tuff uppgift för vilken ledare som helst, men Anders Jensen menar att det handlar om att falla tillbaka på sin kärnverksamhet.
– Vi går tillbaka till hantverket och våra KPI:er. Att skapa förutsättningar för att få så många som möjligt att ta del av vårt innehåll. Om det är lyssnare, tittare eller webbstarter är mindre viktigt. Vi gör till exempel stora satsningar på e-sport eftersom marknaden är enorm och vi vill ta del av den tillväxten. Vi är också huvudägare i det svenska YouTube/multikanalnätverket Splay med över 650 kanaler och delägare i ZoomIn, den europeiska motsvarigheten med över 23 000 kanaler. Rörlig bild är det nya språket.
Från linjär till strömmande
Traditionell broadcast som tv kämpar trots det i motvind. Allt färre väljer kabeldistribuerad tv och satsar istället på strömmande sändningar med den ökade flexibilitet det innebär.
– Tv är ett ständigt race på en allt mindre marknad. Det traditionella tv-beteendet har förändrats. Idag har man kanske tre till fem kanaler man tittar på där public service ingår och så något sportpaket på toppen av det. Mycket mer än så hinner man inte, säger Anders Jensen.
Sport är lägerelden där man alltid kommer att samlas.
Anders Jensen , vd, MTG Sverige
Just sporten har en särställning inom tv-mediet och kommer att fortsätta ha det även i framtiden, det är bara distributionen som kommer att förändras, tror Anders Jensen.
– Sport är lägerelden man samlas kring och kommer att fortsätta vara stark långt efter att alla andra program som Idol dött ut. Däremot behöver man inte ha en box, man kan lika gärna strömma sporten till en storbilds-tv. Om vi tittar på årets OS var det mest digitala någonsin. Vi sände över 2 000 timmar jämfört med de 300-500 timmar som sänts från de senaste sommarspelen vilket gör att tittandet kanske är mer fragmentariskt nu, men när det är matcher av nationellt intresse som finalen i damfotboll har vi lika många tittare som tidigare år. Demografin ligger också relativt konstant.
Han förutspår en konvergens av de tidigare skilda rollerna inom produktion och distribution, och det kommer att ta sig konkreta uttryck i utbudet.
– Mängden innehåll kommer att explodera och kraven på högkvalitativt innehåll kommer att bli högre medan lägstanivån blir lägre. Ytterligheterna förstärks, men viljan att låta sig svepas bort och beröras finns kvar. Därför tror jag att vi kommer att se mer kostymdramer och science fiction. Vi satsar mer än någonsin på egna produktioner där dramaserien Black Widows från i våras är ett sådant exempel liksom Svartsjön som har premiär nu i höst. I dagarna har Viaplays allra första egna produktion, Swedish Dicks, med bland annat Johan Glans, Peter Stormare och Keanu Reeves i rollerna, premiär. Alla dessa är ambitiösa och högkvalitativa produktioner och det är på den nivån man måste ligga idag.
Nedkopplad och avkopplad
Med sin egen bakgrund inom telekom är Anders Jensen van vid storslagna framtidsvisioner, och många av de tekniska genombrotten som kommer idag pratade branschen om redan för femton år sedan.
– Vodafone Live var ett ambitiöst exempel på mobilt innehåll men en förfärlig kundupplevelse och en för företaget dyrköpt läxa. Man såg tio sekunder av en match och sedan buffrade telefonen till nästa match skulle spelas om inte batteriet tog slut direkt. Då var det en utopi att se en hel fotbollsmatch, men visionen fanns där. Nu finns tekniken och med sociala nätverk kan man skapa en helt ny intimitet med tittaren.
Så hur gör Anders Jensen för att varva ner i den digitala eran? Han kopplar bort.
– Självklart kan jag inte koppla ned mig helt, men det är ett dilemma för det blir en stressfaktor. Därför måste man ha förmågan att inte alltid ha mobilen med sig och verkligen ta vara på de nedkopplade stunderna.
Digitala strategier
På konferensen Digitala strategier möts it-beslutsfattare och verksamheter över alla branscher för att utbyta erfarenheter.
Utöver Anders Jensen, vd för MTG Sverige, kommer bland annat Sara Mazur, forskningschef på Ericsson och Ann Hellenius, CIO för Stockholms stad, att tala på konferensen.
Datum: 23 november
Tid: 09.00-23.00
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center