– Digital förändring sker inte i ett enda stort språng, utan när vi alla gör många små saker och lär av varandra, säger han.
Internetveteranen Joakim Jardenberg har en diger meritlista som sträcker sig många år tillbaka. Redan 1994 såg han till att riksdagsvalet kunde rapporteras ut via nätet och samma år var han med om att grunda aftonbladet.se.
Sedan dess har han arbetat som allt från rådgivare inom digitala och sociala medier till debattör och affärsängel. Under ett par år var han dessutom Sveriges enda kommunala internetchef – ett arbete som resulterade i att Helsingborg utsågs till landets it-kommun 2015 och stadens hemsida belönades för att leverera bästa kvaliteten till invånarna.
Han är fortfarande djupt engagerad i allt som har med offentlig sektor att göra och tar med sig lärdomarna från Helsingborg – inte minst i uppdraget för SKL där han under det kommande året ska få Sveriges alla kommuner att vässa sitt digitaliseringsarbete.
”Leda för smartare välfärd” handlar om att driva utveckling i en föränderlig värld. Syftet är att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.
20 kommuner visar vägen
Digitala strategier
Digitala strategier äger rum den 23 november på Stockholm Waterfront Congress Center. Anmäl dig längst ner på sidan.
Tillsammans med 20 kommuner som är bevisat duktiga på utvecklingsarbete inom skola och lärande respektive hälsa och omsorg ska Joakim Jardenberg och hans team identifiera, beskriva och sprida vad som möjliggör utveckling, och vad som kan stå i vägen.
Allt arbete ska dokumenteras och han är rätt övertygad om att det eft
er ett år kommer att finnas ett färdigt paket med idéer som även de andra 270 kommunerna kan testa och lära sig av.
Vilken typ av faktorer handlar det om?
– Jag ska inte föregripa arbetet. Tittar vi däremot på vad som har fungerat bra i Helsingborg är det att det behövs en ordentlig förankring hela vägen upp i högsta ledningen. Såväl stadsdirektören som kommunstyrelsens ordförande är oerhörda vänner av förändring och lever som de lär.
"Gör ett nytt misstag i veckan."
Att det finns mod i organisationen och en vilja att våga utmana och misslyckas är andra viktiga faktorer.
– Offentliga organisationer är ofta rätt strykrädda till följd av att de är påpassade av allt från tillsynsmyndigheter, lokala medier och arga medborgare. Helsingborg vågade pressa sig och har varit i rättsliga tvister med såväl Datainspektionen som Konkurrensverket och Socialstyrelsen.
Vanligt stirra sig blind
Han tycker också att ett vanligt misstag när man vill förändra något i offentlig sektor är man stirrar sig blind på ett enda lyckat exempel. Att enbart titta på hur någon annan har gjort, exempelvis när det gäller att jobba med välfärdsteknologi inom hemtjänsten leder inte alltid framåt.
– Sedan startar man kopieringsapparaten och gör likadant, vilket inte bidrar till utvecklingen. I bästa fall blir det en dålig kopia och i sämsta fall ett totalhaveri.
Han tycker samtidigt att den offentliga sektorn i Sverige befinner sig i ett gynnsamt läge där stora utmaningar möter de fantastiska möjligheter som digitaliseringen ger.
– Men det känns inte som att vi har knäckt den koden än och riktigt tar tillvara på de möjligheterna.

Helsingborg utsågs 2015 till landets it-kommun och deras hemsida har belönats för att leverera bästa kvaliteten till invånarna.
En av hemligheterna är att bli bättre på att förstå förändring på djupet. Därför kräver Joakim Jardenberg också att alla som jobbar med honom måste bli lika digitala i sin egen vardag som den omvärld de vänder sig till.
– Det räcker inte att köpa in en digital expert. Hur tror vi att vi kan vara duktiga ledare och fatta kloka beslut utan att förstå den omgivning som vi måste hantera? Ta Scania som ett exempel, om du ska sitta i styrelsen där måste du först ta lastbilskort, det vill säga du måste förstå vad det innebär att köra lastbil.
Hur knäckte du själv den här koden?
– Jag har landat i att jag är oerhört nyfiken och förtjust i att utforska. Det är ett förhållningssätt som jag vill att flera ska hitta tillbaka till.
Jobbar med Volvo
Förutom sitt engagemang i offentlig sektor arbetar Joakim Jardenberg också mot stora privata företag, exempelvis Volvo.
- Det är lätt att se likheter med de utmaningar vi hade i Helsingborg. Vilken klient jag än jobbar med lär jag mig saker som andra har nytta av.
Han tycker mer än någonting annat att det handlar om det egna ansvaret - om att sätta spaden i marken. Förändring kommer inte av ännu en digital strategi, och ännu mindre av att vänta på den.
– Det viktigaste är att göra många små saker, snarare än att planera. Strategier tenderar att landa i formuleringar som binder dig så att du inte kan vara så lättrörlig som du behöver utifrån förändringstakten i omvärlden.
Så vilket är ditt bästa råd?
– Det gäller att hitta ett strukturerat förhållningssätt. Gör ett nytt misstag i veckan. Inte samma som förra veckan för då är du dum. Inte samma som grannen för då är du dåligt informerad. Pressa dig själv i stället att göra ett nytt.
Ett annat tips är att omvärldsbevaka på ett vettigt sätt.
– Luta dig inte mot rapporter och räkna ut vad som ska hända i framtiden. Fokusera på det som händer nu i stället. Jag tror det bästa som en vd kan göra är att sätta sig en timme med sina barn eller sina föräldrar och titta på hur deras digitala sammanhang ser ut. Att se vad de har för appar, hur de handlar och kommunicerar med sina vänner är oerhört mycket värdefullare än olika rapporter.
Digitala strategier
På konferensen Digitala strategier möts it-beslutsfattare och verksamheter över alla branscher för att byta erfarenheter.
Utöver Joakim Jardenberg kommer bland annat Anders Jensen, vd för MTG Sverige, Mikael Damberg, Sara Mazur, forskningschef Ericsson och Ann Hellenius, CIO för Stockholms stad, att tala på konferensen.
Datum: 23 november
Tid: 09.00-23.00
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center