Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Komplex omvärld kräver nya ledare

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

Text mats lundström Foto TOBIAS BJÖRKGREN 19 maj 2016 ledarskap

Dagens mest fantastiska företagshistorier handlar om digitala företag som gått från ingenting till världsherravälde. Kraften i digitaliseringen tvingar företag och verksamheter på alla nivåer att transformeras, vilket i sin tur kräver ett nytt ledarskap. Det anser Tomas Nielsen, som i en Gartner-rapport identifierat fem paradoxer för hur den nya tidens företagsledare kan navigera förbi utmaningarna.

gartner.jpg

Tomas Nielsen från Gartner ser fler paradoxer i den digitala världen, bland annat inom säkerhet.
– Digitala startups nämner sällan något om säkerhetsaspekten trots att de många gånger lagrar känslig information som personuppgifter. Att inte fler tar säkerhetsfrågan på allvar oroar mig.

– Man kan prata om giganterna Apple, Google, Über, Alibaba med flera, men jag brukar istället lyfta fram mindre företag. De visar att det är långt ifrån nödvändigt att vara världsledande för att driva en digital affärsmodell eftersom digitali-seringen påverkar alla, säger Tomas Nielsen, forskningschef på Gartner.

Ett resultat av paradoxerna är att det digitala samhället skapar en mer komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. I den industriella eran var optimering och effektivisering av processer betydelsefulla verktyg för att skapa lönsamhet. I en postindustriell era, där vi befinner oss nu, är det fortsatt fokus på processer, men parallellt krävs ett flöde av innovationer och en förmåga att kontinuerligt addera nya tjänster. Tomas Nielsen kallar det ett bimodalt förhållningssätt.

– Att hantera it på ett endimensionellt sätt fungerar inte längre eftersom it har flera roller i en organisation. Det handlar inte om det ena eller det andra, det krävs ett långsiktigt digitalt engagemang på flera nivåer.

Komplexa it-frågor kräver kompetens

Att hantera komplexa it-frågor kräver kompetens, vilket är en bristvara i de flesta länder. Tomas Nielsen berättar att 66 procent av de tillfrågade i Gartners årliga undersökning, där 3 000 it-chefer intervjuas, anser att bristen på it-kompetens ligger på krisnivåer. Störst brist på kompetens råder inom it-säkerhet.

– Digitala affärer skapar enorma möjligheter men många har inte ännu fullt begripit de massiva implikationer digitaliseringen för med sig. Att förstå detta borde vara högsta prioritet för alla it-chefer, säger Tomas Nielsen.

Samtidigt är det här ett tillfälle för it-chefer att bli den digitala ledaren i sin organisation. Gartners undersökning visar också att 40 procent av ledarna redan tagit steget. Många it-chefer anställer en teknisk ledare för att hantera infrastrukturen, CIOO, för att själva kunna ta rollen som CDO, Chief Digital Officer.

– Behovet av människor som är beredda att leda digitaliseringen är enormt. Att anta utmaningen eller avstå handlar om ett personligt val.

5 paradoxer påverkar det digitala ledarskapet

Tomas Nielsen och Patrick Meehan vid Gartners digitala forskningsteam med affärsfokus har sammanställt fem paradoxer för det digitala ledarskapet. De använder termen paradoxer för att visa att till synes motsatta företeelser hjälper oss att förstå en specifik utmaning.

  1. Optimera och förnya samtidigt. Ett starkt ledarskap är nödvändigt för att hantera konkurrensen och digital teknik är avgörande för att klara utmaningen. Förmågan att fokusera på den dagliga verksamheten måste kombineras med modet att ständigt utmana affärsmodellen.
  2. Konkurrera snabbt med långsiktiga erbjudanden. Det gäller att ta tillvara på de plötsliga men övergående affärsmöjligheter som uppstår i den digitala världen. Att vara flexibel nog att ta tillvara på nya möjligheter och affärsmodeller måste balanseras mot vikten av att vårda befintliga kundrelationer.
  3. Integrerade erbjudanden med en avsändare. Marginalkostnaden för att erbjuda nya digitala tjänster är låg. Låt samarbetspartners utveckla de nya digitala tjänsterna men det är din egen verksamhet som levererar den nya tjänsten. Metoden att låta partners utveckla nya erbjudanden, vi kallar det digitala partnernätverk, kräver en ny typ av ledarskap.
  4. Leverera värden över tid. I den industriella eran utvecklades produkten innan försäljning inleddes. I den postindustriella eran är försäljning utgångspunkten för att leverera fler tjänster över en längre period. En digital produkt är en långsiktig relation som förstärker nyttan över tid genom att kontinuerligt addera nytt värde.
  5. Nyttan före tekniken. Dagens it-chefer måste kunna hantera förhållandet mellan teknik och värdeskapande. Integrering av teknik i en produkt eller tjänst bör vara osynlig eftersom kunder i allmänhet inte fokuserar på tekniken utan på det värde och den nytta som tekniken tillför.

Rekommenderad läsning

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

designervasa-fran-LV.jpg

Fyra strategier för blockkedjor

27 sep 2018 ledarskap

Nu börjar näringslivet på allvar upptäcka fördelarna med blockkedjor, som snabbhet, transparens och spårbarhet. Ändå bromsas den globala utvecklingen av en utbredd osäkerhet kring regelverk och ekosystem. Det visar en rapport från PwC.

glad-arbetsgrupp-i-mote.jpg

CIO försummad framgångsfaktor

24 aug 2018 ledarskap

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots detta uppger nästan varannan CIO att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation. Samtidigt saknar tre av fyra organisationer en digital strategi, visar en ny undersökning.

crowd.jpg

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

skogsarbeteare.jpg
video

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

15 dec 2017 digit

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

stockholm.jpg
video

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.

petraSWEBB.png
video

Sverige startup-favorit för Husqvarna

28 nov 2017 digit

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

robot1.jpg
video

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.