Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Komplex omvärld kräver nya ledare

Digitaliseringen skapar en komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. För att navigera i den nya världen har Gartner sammanställt fem paradoxer som hjälper oss att förstå vilka utmaningar som väntar.

Text mats lundström Foto TOBIAS BJÖRKGREN 19 maj 2016 ledarskap

Dagens mest fantastiska företagshistorier handlar om digitala företag som gått från ingenting till världsherravälde. Kraften i digitaliseringen tvingar företag och verksamheter på alla nivåer att transformeras, vilket i sin tur kräver ett nytt ledarskap. Det anser Tomas Nielsen, som i en Gartner-rapport identifierat fem paradoxer för hur den nya tidens företagsledare kan navigera förbi utmaningarna.

gartner.jpg

Tomas Nielsen från Gartner ser fler paradoxer i den digitala världen, bland annat inom säkerhet.
– Digitala startups nämner sällan något om säkerhetsaspekten trots att de många gånger lagrar känslig information som personuppgifter. Att inte fler tar säkerhetsfrågan på allvar oroar mig.

– Man kan prata om giganterna Apple, Google, Über, Alibaba med flera, men jag brukar istället lyfta fram mindre företag. De visar att det är långt ifrån nödvändigt att vara världsledande för att driva en digital affärsmodell eftersom digitali-seringen påverkar alla, säger Tomas Nielsen, forskningschef på Gartner.

Ett resultat av paradoxerna är att det digitala samhället skapar en mer komplex värld som kräver ett nytt förhållningssätt till ledarskap och affärsutveckling. I den industriella eran var optimering och effektivisering av processer betydelsefulla verktyg för att skapa lönsamhet. I en postindustriell era, där vi befinner oss nu, är det fortsatt fokus på processer, men parallellt krävs ett flöde av innovationer och en förmåga att kontinuerligt addera nya tjänster. Tomas Nielsen kallar det ett bimodalt förhållningssätt.

– Att hantera it på ett endimensionellt sätt fungerar inte längre eftersom it har flera roller i en organisation. Det handlar inte om det ena eller det andra, det krävs ett långsiktigt digitalt engagemang på flera nivåer.

Komplexa it-frågor kräver kompetens

Att hantera komplexa it-frågor kräver kompetens, vilket är en bristvara i de flesta länder. Tomas Nielsen berättar att 66 procent av de tillfrågade i Gartners årliga undersökning, där 3 000 it-chefer intervjuas, anser att bristen på it-kompetens ligger på krisnivåer. Störst brist på kompetens råder inom it-säkerhet.

– Digitala affärer skapar enorma möjligheter men många har inte ännu fullt begripit de massiva implikationer digitaliseringen för med sig. Att förstå detta borde vara högsta prioritet för alla it-chefer, säger Tomas Nielsen.

Samtidigt är det här ett tillfälle för it-chefer att bli den digitala ledaren i sin organisation. Gartners undersökning visar också att 40 procent av ledarna redan tagit steget. Många it-chefer anställer en teknisk ledare för att hantera infrastrukturen, CIOO, för att själva kunna ta rollen som CDO, Chief Digital Officer.

– Behovet av människor som är beredda att leda digitaliseringen är enormt. Att anta utmaningen eller avstå handlar om ett personligt val.

5 paradoxer påverkar det digitala ledarskapet

Tomas Nielsen och Patrick Meehan vid Gartners digitala forskningsteam med affärsfokus har sammanställt fem paradoxer för det digitala ledarskapet. De använder termen paradoxer för att visa att till synes motsatta företeelser hjälper oss att förstå en specifik utmaning.

  1. Optimera och förnya samtidigt. Ett starkt ledarskap är nödvändigt för att hantera konkurrensen och digital teknik är avgörande för att klara utmaningen. Förmågan att fokusera på den dagliga verksamheten måste kombineras med modet att ständigt utmana affärsmodellen.
  2. Konkurrera snabbt med långsiktiga erbjudanden. Det gäller att ta tillvara på de plötsliga men övergående affärsmöjligheter som uppstår i den digitala världen. Att vara flexibel nog att ta tillvara på nya möjligheter och affärsmodeller måste balanseras mot vikten av att vårda befintliga kundrelationer.
  3. Integrerade erbjudanden med en avsändare. Marginalkostnaden för att erbjuda nya digitala tjänster är låg. Låt samarbetspartners utveckla de nya digitala tjänsterna men det är din egen verksamhet som levererar den nya tjänsten. Metoden att låta partners utveckla nya erbjudanden, vi kallar det digitala partnernätverk, kräver en ny typ av ledarskap.
  4. Leverera värden över tid. I den industriella eran utvecklades produkten innan försäljning inleddes. I den postindustriella eran är försäljning utgångspunkten för att leverera fler tjänster över en längre period. En digital produkt är en långsiktig relation som förstärker nyttan över tid genom att kontinuerligt addera nytt värde.
  5. Nyttan före tekniken. Dagens it-chefer måste kunna hantera förhållandet mellan teknik och värdeskapande. Integrering av teknik i en produkt eller tjänst bör vara osynlig eftersom kunder i allmänhet inte fokuserar på tekniken utan på det värde och den nytta som tekniken tillför.

Rekommenderad läsning

AdobeStock_112283873_2.jpg
Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

designervasa-fran-LV.jpg

Fyra strategier för blockkedjor

27 sep 2018 ledarskap

Nu börjar näringslivet på allvar upptäcka fördelarna med blockkedjor, som snabbhet, transparens och spårbarhet. Ändå bromsas den globala utvecklingen av en utbredd osäkerhet kring regelverk och ekosystem. Det visar en rapport från PwC.

per olofsson mittmedia960640.jpg

Utmaningarnas tid för Mittmedia

29 nov 2016 ledarskap

Mediakoncernen Mittmedia står inför en stor digital utmaning när det gäller att få till nya affärsmodeller som skapar långsiktiga förutsättningar till fortsatt utveckling av koncernen.
– Vi har två år på oss att hitta intäkter i de digitala annonsaffärerna, säger Per Olofsson, it-chef på Mittmedia.

hellenius 2 DS.jpg

Stockholms stad satsar på ökad demokrati och ekologi

30 nov 2016 Digitala Strategier

Ann Hellenius, Stockholms stads CIO, vill göra Stockholm till världens smartaste stad – och det bland annat genom att tänka hållbart inom fyra olika parametrar.
 Den bästa digitaliseringen är den som inte syns utan som i tystnad förenklar våra liv och förbättrar vår livskvalitet.

burmanWEBB.jpg
Inför Digitala strategier

Boliden utvinner ny konkurrenskraft

25 sep 2017 ledarskap

För gruv- och smältbolaget Boliden innebär digitalisering att erbjuda medarbetarna säkrare arbetsplatser. Men också en möjlighet att jobba effektivare och konkurrera med världsmarknadens giganter.

 

AdobeStock_134260579_2.jpg
video

Det sjuder i hemmet

22 nov 2017 ledarskap

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

skogsarbeteare.jpg
video

Digitalisering i rätt tid för Stora Enso

15 dec 2017 digit

Stora Enso tror inte på innovation i isolation. Tillsammans med sina medarbetare och startups i Sverige och Finland utvecklar koncernen såväl smarta förpackningar som AI för administration och underhåll.

glad-arbetsgrupp-i-mote.jpg

CIO försummad framgångsfaktor

24 aug 2018 ledarskap

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots detta uppger nästan varannan CIO att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation. Samtidigt saknar tre av fyra organisationer en digital strategi, visar en ny undersökning.

robot1.jpg
video

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.