Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Katarina Björk - Rodengymnasiets digitala rektor

Katarina Björk har varit rektor på Rodengymnasiet i tre och ett halvt år. Under de åren har gymnasiet flugit upp som en skola i digital framkant, bland annat har de fått motta två utmärkelser från Microsoft. 
 Jag är jättestolt. Det beror på att vi skapat en kultur där vi hela tiden vill framåt, säger hon.

Text Fredrik Adolfsson 20 maj 2016 it i skolan

Innan Katarina Björk tog över jobbet som rektor på Rodengymnasiet i Norrtälje arbetade hon som biträdande rektor på Österåkers gymnasium i Åkersberga. Där trivdes hon fint men valde ändå flytten de fem milen nordöst till Norrtälje, en kommun som storsatsade digitalt. 
 Det var ett målmedvetet uppdrag från kommunen. Jag som ledare har också fått visa målmedvetenhet och tydlighet, vilket har gått bra.

katarina björk.JPG (1)

Björk tycker att det behövs mer utbildningar för rektorer.

Vad har ni gjort så framgångsrikt på Rodengymnasiet?
 Vi har satsat hårt på digital pedagogik i kombination med ett arbete med formativ bedömning. Vi har också satsat på bredd, alla ska ha tillgång till den digitala skolan. Det ska inte vara någon skillnad beroende på vilket program man går.

Lärarna på Rodenskolan har frekvent använt sig av det kollegiala lärandet. De coachar varandra, lär sig tillsammans och utvecklas. Utveckling och mod är två nyckelord för Katarina.
 Man måste våga prova nya appar och funktioner och även våga misslyckas. Erkänna ett misstag är aldrig fel. Vi har också antagit två utmaningar från Microsoft och då fått ta emot pris som Microsoft Mentor School samt Microsoft Showcase School. Sådant triggar ju en självklart.

Utmärkelserna har bland annat lett till att gymnasiet fått studiebesök av andra skolor från lite varstans i världen. Besökarna tittar in hur skolan jobbar och försöker ta efter vad som gjorts bra. Rodengymnasiet samarbetar även digitalt med andra globala skolor och har ett tiotal lärare som är utbildade Microsoft expert educators. Tidigare i år fick några elever och lärare på skolan åka till Microsofts huvudkontor i London och visa upp skolans arbete.
 Det känns självklart väldigt kul att vi kommit så långt och jag är väldigt stolt. Det är ett resultat av fantastiska lärare som tänker formativt och där det skapats en kultur där vi hela tiden vill framåt.

Katarina Björk menar att digitaliseringsförvandlingen i de svenska skolorna är otroligt ojämn. Där vissa knappt har börjat har andra kommit väldigt långt. I många fall kan det bero på kommunens ekonomi men det behöver inte alltid vara anledningen, tror hon. För att fler ska kunna göra Rodengymnasiets resa krävs utbildning.
 Jag tror att rektorer tycker det är otydligt vad en digital förvandling innebär. Det behövs mer utbildningar för oss. Hur leder man ett förändringsarbete mot en digitaliserad skola? Det är inte många som vet det.

Katarina Björks tips:

  1. Ha ett ledarskap som leder framåt. Var säker på vad du vill.
  2. Skapa en kultur där de anställda vågar misslyckas. För att få till en sådan måste man ha roligt. Jag har ett mantra: “Make happy”.
  3. Som rektor måste du föregå med gott exempel, du ska in i den digitala världen och bort med papprena. Uppmuntra och tänk framåt. Du måste inte vara någon expert på allt men du borde läsa på en del och vara kunnig, iallafall måste du ha förståelse för det digitala.

Rekommenderad läsning

Nytt tänk hos Microsoft

15 jul 2016 ledarskap

wpc2.jpg wpc2.jpg wpc2.jpg

Microsofts årliga partnerevent Worldwide Partner Conference (WPC) hölls i veckan och Ateas Anders Grönlund var en av tusentals partners på plats.
 Tjänstefieringen, virtual reality-genombrottet och samhällsengagemanget är tre av sakerna jag tar med mig hem, säger han.

"Med Surface Hub skulle man kunna följa lektionerna hemifrån"

23 sep 2016 it i skolan

snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG snip oscar frisendahl.JPG video

Göranssonska skolan i Sandviken blev en gång i tiden prisat som årets teknikskola, men nu har andra skolor kommit ikapp och gått förbi digitalt. Det vill läraren Oscar Frisendahl ändra på, och som en del i spanar han bland annat in Surface Hub.

"Framtidens skola har inga betyg"

22 nov 2016 it i skolan

skapaskolan_960x640.jpg skapaskolan_960x640.jpg skapaskolan_960x640.jpg

På den it-innovativa Skapaskolan skypar eleverna till Ukraina, de får läsa och bedöma varandras uppsatser i en gemensam blogg, och de försöker fokusera mindre på betyg och mer på utveckling.
– Sveriges skola förbereder fortfarande för industrisamhället, säger Christer Holger, grundare av Skapaskolan.

Avmystifiera it och prata så alla förstår

7 nov 2016 ledarskap

snip bertman.JPG snip bertman.JPG snip bertman.JPG video

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, om några av passen under Gartner Symposium i Barcelona. Digitalisering kräver nya affärsmodeller och ett nytt ledarskap och låt aldrig CIO vara liktydigt med Chief Irrelevance Officer.

"Vi behöver hitta andra värden än jobb i våra liv"

21 nov 2016 ledarskap

robot .jpg robot .jpg robot .jpg

På Microsoft Techdays pratade leverantörsjättens teknikchef Daniel Akenine om arbetets roll på livet i framtiden, automatiserade krig och andra kommande samhällsförändringar.
– I och med att det i framtiden kanske inte är soldater som krigar utan maskiner kan också barriärerna för när länder är redo att kriga bli lägre, säger han.

Robotar ska lära barn att programmera

1 feb 2017 it i skolan

robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg robotbett_960x640.jpg video

Genom att bygga robotar ska barn lära sig om datorer, elektronik, ingenjörskap och programmering. Bakom konceptet ligger Peli de Halleux, utvecklare på Microsoft Research, och hans team.

Anne Bamford: Höj lärarnas status

6 okt 2016 it i skolan

bamford 960x640.jpg bamford 960x640.jpg bamford 960x640.jpg

Professor Anne Bamford menar att Sverige har redskapen för att lyckas bättre i skolan, men att skon klämmer på vissa ställen.
 Lärarna känner sig inte tillräckligt värdefulla och de är alltför upptagna i det vardagliga skötandet av skolan och kan inte fokusera på att inspirera och lära ut.

Skolprogrammering - ett mål som infriades

11 jul 2016 it i skolan

programmering snip.JPG programmering snip.JPG programmering snip.JPG

Dåligt intresse för it-utbildningar fick Christine Kastner Johnson att vilja få in programmering i skolan. Tre år senare har planerna uppfyllts. I Almedalen fick bland annat politiker och lärare testa programmering för första gången, en av dem var Inger Källgren Sawela, kommunstyrelsens ordförande i Gävle.

"It-branschen behöver gymnasieingenjörer"

22 sep 2016 it i skolan

hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG hedlund snip.JPG video

Sundsvalls gymnasium har infört möjligheten för teknikelever att kunna gå ett fjärde år och därmed bli gymnasieingenjörer inom informationsteknik och nätverk. Anders Hedlund, lärare på Sundsvalls gymnasium, förklarar varför.