Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Flash löste flaskhalsen för Bilia

Sensommaren 2015 blev Bilias it-system segt som sirap. Det kunde ta 30 minuter att logga in och frustrationen bland de 3 000 medarbetarna växte.

Text Mats Lundström Foto Nicke Johansson 13 maj 2016 digit

Bilia07.jpg

I Sverige rusar nybilsförsäljningen och bilarna utrustas med allt fler digitala tjänster. Som köpare kan du välja en bil med trådlöst nätverk, smarta skärmar, automatisk uppdatering av mjukvara, nyckellös teknik, aktiva krockskydd och automatisk körning vid köbildning.

Bilia använder en virtuell desktop-lösning, som centraliserar och förenklar it-administrationen. Sensommaren 2015 uppstod problem i samband med en uppgradering och flytt av användarna till Bilias nya it-miljö.

I servicehallarna och i verkstäderna börjar arbetet vid sjutiden på morgonen och det första som händer är att teknikerna loggar in. Den här sommaren tog inloggningen längre tid än vanligt, upp till en halvtimme. Fenomenet kallas logonstorm, systemet blir långsamt när många loggar in samtidigt.

Så funkar en virtuell desktop-lösning

En virtuell desktop-lösning, VDI, är en datormiljö som inte begränsas av hårdvara eller medarbetarnas placering. Alla program hanteras centralt vilket gör att organisationen får bättre kontroll över sin information. Fjärranvändare kan komma åt sina program på ett säkert sätt och all data är säkrad.

Patrick Olsson, CTO och utvecklingsansvarig för it på Bilia berättar att driftsystemet, som håller koll på att allt funkar, inte visade något fel. Det var trögheten i it-miljön som var oacceptabel.

Kampanj_940x339_EMC.jpg

Vilken flash-lösning passar bäst i din it-miljö? Här får du svaren.

– Vår support- och helpdesk fick allt fler samtal. Tonen skärptes och ett förslag var att låta vissa medarbetare börja tidigare på morgonen för att minska problemet. Det ställde oss inför två scenarier: att gå tillbaka till den gamla it-miljön eller att få ordning på prestandan, säger han.

Tidigare under hösten hade Patrick Olsson besökt EMC:s datacenter på Irland. Där demonstrerades XtremIO, en lagringslösning som bygger på flashminnesteknik. Den ger hög prestanda och korta svarstider.

– Jag förstod direkt att det här var lösningen på vårt problem. Det visade sig att Atea kunde låna ut XtremIO och vi installerade den på prov i oktober 2015. När vi styrde om systemet till den nya lösningen försvann flaskhalsen direkt, säger Patrick Olsson.

– När låneboxen kom kopplade Ateas specialister in den i vår systemmiljö för att testa att allt fungerade. I slutet av 2015 köpte vi en egen XtremIO-box som nu finns i Bilias datacenter i Göteborg.

Den självklara frågan är hur man mäter resultatet av investeringen.

– Den är svårt att mäta i pengar men i alla lösningar av den här typen är det användarupplevelsen som är det viktiga. Går det trögt skapas frustration. När trögheten försvann ringde användarna och tackade oss. Det hör minsann inte till vanligheterna, skrattar Patrick Olsson.

FredrikDellkvist.jpg

Från frustration till lättnad

Fredrik Dellkvist, specialistsäljare, datacenterlösningar på Atea i Göteborg berättar hur Bilias problem med långa svarstider kunde försvinna med lagrings- och flashlösningen XtremIO.

Vilka utmaningar stod Bilia inför?

– De hade problem med långa svarstider i sin it-miljö. Genom att byta ut de hårddiskar som hanterar temporär data till lagringslösningen EMC XtremIO skapades en rejäl prestandaförbättring. Svarstiderna för allt från sökningar på registreringsnummer till att sätta samman serviceordrar förkortades.

Märker de 3 000 medarbetarna någon skillnad?

– De som arbetade med bilförsäljning, service, ekonomi och administration upplevde en frustrerande tröghet innan den nya lösningen fanns på plats. De har också utryckt en stor lättnad när problemen försvann.

Vad motiverade investeringen?

– Verksamhetsnyttan får betraktas som mycket stor även om den inte kan mätas exakt när det gäller den här typen av lösningar. Det är snarare den gemensamma upplevelsen av systemets förbättrade funktion som är av betydelse.

Hur ser samarbetet ut?

– Atea och Bilia har samarbetat i drygt tio år. Det innebär att vi hjälper dem med allt de behöver i sin datorhall i Göteborg, men också med klientdatorer, service och licenser.

Bilia har bolagiserat sin it-avdelning. Vad innebär det?

– Bilia erbjuder it-drifttjänster till återförsäljare även utanför den egna verksamheten. Det innebär att de är en tjänsteleverantör. Företaget säljer it-tjänster i första hand till Volvoåterförsäljare, men även till andra bilhandlare och verkstäder som finns bland de bilmärken som företaget hanterar.

Rekommenderad läsning

Bilias it-avdelning säljer tjänster

13 maj 2016 digit

Bilia11.jpg Bilia11.jpg Bilia11.jpg

Bilias it-verksamhet är så kompetent att den knoppats av i ett dotterbolag som ska sälja tjänster till andra bilåterförsäljare. Även om it-avdelningen utvecklar egna service- och bokningssystem, så är driftmiljön för medarbetarna viktigast.

Automatisering lyfter Umeå universitet

6 maj 2016 digit

umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg umea_universitet.jpg

ITS vid Umeå universitet har tillsammans med Atea skapat nya flöden för självbetjäning och automatisering med hjälp av virtuella servrar.

Vägvalet

17 maj 2016 digit

smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg smedjebacken.jpg

Smedjebackens kommun stod vid ett vägskäl. Att förnya och bygga ut sitt datacenter på egen hand var en möjlighet, om än kostsam. Valet blev att outsourca. Här är deras erfarenheter.

Därför valde riksförbundet trådlöst

24 maj 2016 digit

Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg Riksidrottsförbundet.jpg

Bättre täckning, en ökad rörlighet samt att it-avdelningen slipper tänka på drift och support. Det är de främsta skälen till att Riksidrottsförbundet valde en trådlös och molnbaserad it-tjänst, säger Fredrik Larsson, it-chef på Riksidrottsförbundet.

Vägen till molnet i sex enkla steg

23 maj 2016 digit

Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg Vägen-till-molnet-sex-steg.jpg

När leverantörerna väljer att driva utvecklingen mot molnet måste företagen hänga på. För att lyckas med införandet av en molnbaserad lösning finns det mått och steg att vidta. Det menar lösningsarkitekten Pontus Abrahamsson som dagligen hjälper företag att ta sin verksamhet till molnet.

Så blev Försäkringskassan tjänstefierat

25 maj 2016 digit

forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg forsakringskassan.jpg

Med en omsättning som är en fjärdedel av BNP är Försäkringskassan en av Sveriges giganter. Att lägga om kursen för it-strukturen var därför en tuff utmaning för Peter Axelborn, produktchef it på Försäkringskassan. Idag är den gamla produktstrukturen borta och tjänstefieringen en god bit på vägen.

Framtidsteknik från HPE

9 jun 2016 digit

TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg TheMachineNode_960x640.jpg

En ny version av OneView, många nya plugins och hårdvara som hämtad från framtiden. Det var några av nyheterna som lockade över tiotusen personer till HPE Discover i Las Vegas.

Helsingborgs stadsnät: Vad hände sedan?

22 jun 2016 digit

Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg Helsingborg_960x640.jpg

Ett par år har gått sedan Helsingborg lanserade sitt öppna trådlösa stadsnät för allmänheten och staden har fått mycket uppmärksamhet, även internationellt, för sin modell. På it-avdelningen är man nöjd med starten.

Systemintegratörer får nyckelroll i molnet

2 aug 2016 digit

AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg AdobeStock_64180529_Node960_640.jpg

Hybrida, publika och privata moln blandas med gamla system och i virrvarret kan det vara svårt att navigera rätt. Där får systemintegratörerna en allt viktigare roll.