Polisen nyttjar 112-appen för att dela information och samla tips

Polisbil På Sergels Torp Och 112 Appen

Foto: SOS Alarm, Mostphotos

Användare av 112-appen kommer framöver att få information från polisen om de befinner sig i närheten av ett grovt våldsbrott. Målet från polisens sida är dels att informera allmänheten och dels att samla in tips som kan hjälpa till i deras arbete. 

– Att ges möjligheten att nyttja 112-appen vid grova våldsbrott är ett nytt verktyg för Polismyndigheten som vi hoppas kan leda till fler tips vid jakten på gärningspersonen, förstärkt medborgardialog och ökad lagföringsförmåga, säger Peter Allheim, poliskommissarie på Noa.

Förra veckan inleddes pilotprojektet där Polismyndigheten sprider viktig information till användare av 112-appen, speciellt i händelse av ett grovt våldsbrott – exempelvis en explosion. Personer som befinner sig i närheten får information om händelsen via appen. Detta görs möjligt genom ett nytt samarbete mellan SOS Alarm och Polisen. 

Vill utvidga över hela landet

Syftet från polisens sida är både att inhämta tips som kan hjälpa i arbetet samt att informera allmänheten. Till en början testas funktionen endast i Stockholm, men det finns planer på att utvidga den över hela landet. 112-appen har i dagsläget cirka 1,2 miljoner aktiva användare. 

– Vi är mycket glada över att fördjupa vår samverkan och kunna stötta Polismyndigheten i arbetet mot det grova våldet. Vår vision är att 112-appen ska kunna nyttjas som en plattform för fler aktörer att nå ut med kris- och viktig samhällsinformation. Pilotprojektet kommer att ge oss lärdomar och insikter som förhoppningsvis kommer att leda till fler samarbeten, säger Rebecka Lindin, produktägare för 112-appen.

22 april 2024Uppdaterad 22 april 2024Reporter Fredrik Adolfsson polisen

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng