Nytt forskningsprojekt: Självkörande bilar mitt i Stockholm

Volvo Bil Som Används I Forksningsprojekt Om Självkörande Fordon

Foto: Telenor

Ett nytt test av autonoma fordon pågår just nu i centrala Stockholm. Testet är en del av ett forskningsprojekt mellan KTH, Telenor och Xense Vision där man försöker ta fram nya IoT-lösningar med hjälp av AI och 5g. 

– Grunden i all vår tekniska utveckling är att skapa samhällsnytta. I det här fallet handlar det om att öka säkerheten och effektivisera trafiken genom att bygga smarta system som kan fatta bättre och mer grundade beslut än vad vi människor kan. Detta test är ett stort kliv framåt som förändrar hur vi producerar varor och tjänster och hur vi kan hantera samhällsutmaningar, säger Malina Borg Sigg, 5G-expert på Telenor Sverige, via ett pressmeddelande. 

Moderna bilar har redan idag säkerhetssystem som döda vinkeln-varnare, nödbromsassistenter och adaptiva farthållare. I forskningssamarbetet som Telenor, KTH och Xense Vision nu bedriver vill man ta fram nästa generation av assisterande system. 

Bilen förser föraren med information

Den självkörande bilen i testet får information från sensorer som kameror och trafikljus. Därmed kan bilen förse föraren med information som rekommenderad hastighet vilket bland annat kan generera ett smidigare trafikflöde. Detta kan leda till färre bilköer och på så sätt minska CO2-utsläppen. 

Föraren får även hjälp med plötsliga inbromsningar när hinder som exempelvis cyklister dyker upp. 5G är vitalt för att kunna skapa den här typen av lösningar i tungt trafikerade miljöer, och här används första generationens network slicing på Telenors 5g-nät.

– Det är nytt och unikt med en öppen forskningstestbädd för att undersöka autonoma fordon tillsammans med en smart infrastruktur. Det är inte så enkelt som att 5G löser allt, men den ger mycket goda förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla, säger Martin Törngren, professor på KTH.

Om forskningsprojektet

KTH leder projektet och bidrar med ingenjörs- och forskningsresurser inom riskbedömning, edge computing och testbädden. Telenor står för infrastruktur och kompetens inom 5G och edge computing för AV-riskanalys i realtid. Volvo Cars bidrar med fordon samt ingenjörer och experter på risk- och säkerhetsbedömning. Xense Vision står för bland annat trafiksäkerhetssensorer.

22 april 2024Uppdaterad 22 april 2024Reporter Fredrik Adolfssonfordon

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng