Lita inte på lärarna

glada-barn-springer-till-sommarlovet.jpg

Med hjälp av några älskade seriefigurer har eleverna i åk 1 på Långmosseskolan i Göteborg lärt sig ifrågasätta ogrundade rykten och få en bättre förståelse för hur snabbt de kan spridas via sociala medier. De har också fått lära sig en riktigt tuff läxa om förtroende.

– När rykten sprids irl förmedlar också kroppen något som kan läsas av och hjälper oss tolka värdet i det som sägs. Men det går ju inte på nätet och det kräver ännu mer kritiskt tänkande även av unga barn som ju tillbringar mycket tid i cyberrymden. Vår utmaning är att utveckla den förmågan utan att måla en för hotfull bild som skrämmer dem från sociala mediers alla fantastiska möjligheter, säger Natalia Lessner som tillsammans med Daniela Gicarevska undervisar årskurs 1 i digital källkritik på Långmosseskolan i Göteborg.

Tempot ställer krav

Det var skrivningarna om digital kompetens i den reviderade läroplanen för grundskolan som fick Daniela Gicarevska och Natalia Lessner att diskutera sig fram till ett pedagogiskt upplägg anpassat till deras elever.

DSC_8818_2.jpg

Daniela Gicarevksa (t v) och Natalia Lessner tar hjälp av Bamse för undervisningen i källkritik.

– Vi har sett det som en utmaning att hitta former för undervisning om digital källkritik ur ett kompetensperspektiv. Källkritik är ju inte ett nytt område men i cybervärlden går allt mycket snabbare än i den fysiska världen och det ställer också extra krav på alla oss användare innan vi trycker på dela, säger Daniela Gicarevska.

De började med att presentera eleverna för vad som är en första- respektive andrahandskälla och hur sanningen förändras i takt med att ett rykte sprids till allt fler. Det åskådliggörs bland annat med den smått klassiska viskleken.

– Vi började med ett ord och när alla fört det vidare gick vi tillbaka steg för steg för att se var i kedjan det blev fel. Det visade sig vara ganska tidigt och det förvånade eleverna. De ville verkligen att det skulle bli rätt och ändå hände detta ... Här fick vi också tillfälle att diskutera källor och vilka källor man kan lita på, berättar Natalia Lessner.

De mystiska isäggen

En annan uppskattad övning i källkritik kallar de isäggen. Den börjar med att Natalia och Daniela påstår att de fått ett brev med okänd avsändare, som berättar att någon har sett isfåglar alldeles i närheten av skolan. De läser brevet i klassrummet och frågan är om någon av eleverna kanske sett de ovanliga fåglarna?

– Eleverna hade inte sett några isfåglar men vi tog med två isägg till en lektion som ytterligare bevis för att fåglarna fanns. Vi analyserade också brevet noga och diskuterade bland annat vem det kunde vara ifrån. När vi efter ett par veckor berättade sanningen blev det ett uppvaknande för eleverna. Man behöver ifrågasätta också det som lärarna säger! Den övningen har gjort dem mycket mer kritiska.

När eleverna på så sätt blivit mer ifrågasättande jobbar klassen vidare med olika strippar om Bamse och hans vänner. Bland annat en där lille Skutt är brevbärare och ska lämna ett brev i mörka skogen, men skräms bort när han hör ett högt vrål. Skutt springer så fort han kan och berättar för alla att det bor ett monster i skogen. Men när Bamse och Skutt går tillbaka till skogen möter de en liten gris som badar – det var grisen som brände sig på nässlor och skrek till i smärta.

– Här blir det väldigt tydligt för eleverna hur viktigt det är att kolla vad som är sant innan man gör som lille Skutt, säger de.

Bra koll på bildfusk

Det är inte enbart ord som kan lura och förvilla. Redigerade bilder är en minst lika stor utmaning men här märker Natalia Lessner och Daniela Gicarevska en annan medvetenhet hos eleverna. Här råder det ingen tvekan om att bilder kan ljuga.

– Vi visade dem ett fotomontage av två barn som rider på en isbjörn och berättade lite om hur barnen åkt iväg till Nordpolen för den här upplevelsen. När vi frågade klassen hur barnen kom upp på björnen var det första svaret vi fick ”Photoshop”. Så när det gäller bilder har de bättre koll och det känns väldigt lovande.

Surfa smart

De berättar att de haft god hjälp i sin lektionsplanering av Digital kompetens i skola och klassrummet av Frida Monsén, samt är UR Skolas Är det sant, om källkritik. Den senare vänder sig till åk 4 och uppåt men kan passa också yngre barn.

Natalia Lessner och Daniela Gicarevska vill också göra barnen uppmärksamma på internets baksida men utan att skrämma dem.

– Vi ställer olika frågor om hur barnen använder nätet och pratar bland annat om skillnaden i att vara taskig mot någon i samma rum, eller på nätet och hur viktigt det är att i båda fallen tänka efter före. Som tiden ser ut behöver barnen också vara medvetna om nättroll och andra avarter. Här frågar vi till exempel ”vad tror du att dina föräldrar är rädda för när du är ute på nätet”? Vår uppgift är att lära dem surfa smart utan att skrämma dem, avslutar de.

8 augusti 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldit i skolanFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng