Joacim Damgard: Disruptionen är exponentiell

Av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras ursprungliga verksamhet. Microsofts Sverige-vd Joacim Damgard tipsar om hur du förhåller dig till disruption och samtidigt utvecklar affären.

Du har precis haft ditt peptalk och det var din Bootcamp-premiär, hur känns det?

– Det är första gången jag är här och jag gillar det. Det är kul att träffa kunder och partners i en miljö som är lugnare än hemma. De spontana mötena som dyker upp här är väldigt bra - man hittar nya möjligheter och man kan klura ut saker tillsammans.

Du inledde med att säga att av världens 500 största bolag härstammar bara 12 procent från deras verksamhet för 60 år sedan. Vad kan man dra för slutsats av det?

– Man kan absolut dra slutsatsen att disruption har existerat i alla tider. Ssamtidigt kommer förändringarna framöver att gå väldigt mycket snabbare än vad som sker nu. Tittar man tillbaka om tio år så kommer förändringarna vara ännu större. Det beror på den digitala transformationen där företag har möjligheten att plocka upp data med hjälp av internet, devices och molnet som skapar plattformar för ny affärsutveckling och man blir konkurrenskraftig på helt andra sätt.

Hur ska man göra då?

– Våga vara tidig, våga göra fel och lära sig av det. Jag tror inte man ska gå in och förändra hela sin verksamhet utan man kan hitta områden där man har lite mer erfarenhet, fånga de digitala tillgångarna, analysera dem på ett klokt sätt och se hur man kan skapa värde med dem. Antingen nya sätt att tjäna pengar eller andra värden som exempelvis kundnytta.

Har du något annat tips för att undvika att bli ett av de 88 procenten av företagen som inte fortsätter existera?

– Lyssna in med industrin, våga prova, våga göra fel, börja litet och i ett område där man känner sig bekväm.

En annan del av det digitala ekosystemet är all data vi samlar på oss. Vad ska vi göra med all data?

– Antagligen är 99 procent av datan värdelös så det gäller att lära sig hitta de viktiga typerna av data. Så det gäller att lära oss, jobba i partnerskap, ekosystem, jobba med närliggande industrier som gjort samma sak så man slipper göra om deras misstag. Det kommer vara en process.

Micosoft hade i våras ett spännande projekt med Akademiska sjukhuset. Vad gjorde ni då?

– Ja, vi hade ett innovation race där vi tillsammans med andra partners och industrin i stort tittade på cancervård inom nacke och hals, och där vi tittade på flödena, patienten, familjen, sjuksköterskor, kirurger för att se vilken typ av data det finns, och så vidare. Vad kan man hitta för lätta lösningar för att tillfredsställa viktiga men åsidosatta behov?

Kom det fram några innovationer i hackathonet?

– Ja, vi tog fram tio förslag som presenterades efter de här timmarna. Det är mer idéer än reella saker men utav dem är nio digitala. Vi går vidare med tre av dem och har involverat Microsoft Research i USA, som tycker det är väldigt intressant.

Tror du att det är en modell att jobba efter?

– Just den här tanken med ekosystem tror jag är viktig för man har olika perspektiv. Läkemedelsindustrin kommer från en vinkel där de självklart vill se hur de kan lösa sjukdomar och komma med läkemedel. Vi kommer in med plattformar och säkerställer att man kan få bra analys och bra machine learning.

– Patienten och familjen vill ju ha information, de vill veta när och vad som händer samt vad de kan göra för att bidra i resan.

13 juni 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonledarskapFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng