PISA visar inte viktigaste kunskapen

Anne Bamford, chef på International Research Agency, tycker till om Sveriges resultat i PISA-mätningar och alternativa undersökningar som mäter framtidens kompetens. Och är det eleverna eller lärarna som utvecklas mest av digitala verktyg i skolan.

Sverige går - som de flesta vet - inte alltid så överväldigande bra när det kommer till skolresultaten i exempelvis PISA-undersökningarna. Men Anne Bamford menar att det finns andra värden i framtidens skola och där Sverige faktiskt är bäst i klassen.

 Samarbete, ledarskap, kritiskt tänkande och problemlösande är exempel på kvalitéer som inte mäts i PISA-undersökningarna men som blir allt viktigare i framtiden. Så frågan är om PISA alltid mäter ut rätt kunskap.

Hur kan lärarna utveckla och förbättra sin kvalitet?  

 Kvaliteten på lärarna är väldigt viktig, och de måste själva vara passionerade och intresserade av sina ämnen för att lyckas hålla en hög kvalitet. Och under de senaste åren så har tyvärr nivån på lärarutbildningarna gått ner i många länder.

 Lärarna har också fått en mindre självbestämmanderätt. De kan känna att det blir fel oavsett vad de gör och tappar då sitt självförtroende. Man kan se att länder där lärarna fortfarande får bestämma mycket över hur de lär ut sina elever och där de fortfarande har ett högt anseende så presterar eleverna också bättre.

31 januari 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson it i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng