"Vi försöker göra oss hörda och attraktiva"

Catrin D_Catrin Diatz_Uppsala_Atea__DSC8542_Kristofer Samuelsson PhotographyKristofer Samuelsson Photography.jpg

Catrin Ditz tillträdde som CIO på Uppsala kommun år 2014.

Uppsala är en av landets mest drivande kommuner inom digitaliseringen just nu. Hur tänker de kring rekryteringen av it-talanger?
– Vi ger utrymme åt dem att använda sitt fulla kunnande och inte hamna på några "bredviduppgifter", säger Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun.

Voister har tidigare skrivit om mjukvaruföretaget Tretton37:s rekryteringstänk när det gäller it-talanger. De försökte bland annat med att lyfta sin starka företagskultur för att locka unga. Catrin Ditz jobbar som CIO på Uppsala Kommun - där är tänket lite annorlunda. 

 Vi försöker alltid vara ute och göra oss hörda och på så sätt bli mer attraktiva. Som en it-avdelning i en stor studentstad är vi i ett område av landet där det är lätt att rekrytera, däremot är ju även konkurrensen högre.

 Jag tycker de senaste åren att det har blivit mer attraktivt att jobba på en kommun än tidigare. Fler hör av sig, och det är nog för att det är en spännande tid på kommuner runt om i landet, i och med bland annat digitaliseringen.

När Catrin Ditz och hennes kollegor väl anställt nya talanger handlar det mycket om att påvisa deras betydelse. Uppföljande utvecklingssamtal sker frekvent.

 Vi pratar mycket med de anställda om vad som är poängen, vad vi som kommun vill bidra med, och försöker göra det självklart att ungdomarna får göra det de är bra på.  Vi resonerar mycket kring hur vi gör uppgifter tydliga. De som hamnar här är ofta människor som strävar framåt och vill mycket, då är det viktigt att de trivs i organisationen och att det hela tiden sker en personlig utveckling.

Alla ska känna sig inkluderade, oavsett kön, etnicitet eller könsidentitet.

Catrin Ditz, CIO, Uppsala kommun

Där är ledarskapsbiten väldigt viktig, menar Catrin Ditz. Få alla att fungera ihop och hela tiden värna allas lika värde är primära frågor för henne.
 Min uppgift är att få allt att fungera och människorna att passa ihop. Vi vill skapa en miljö där de trivs och känner sig inkluderade, oavsett kön, etnicitet eller könsidentitet.

Större företag och organisationer kan historiskt sett ha tenderat till att ha vissa byråkratiska problem. Där är Catrin Ditz väldigt tydlig, så ska det inte fungera på hennes avdelning, utan alla ska göra det de är bra på.

 När vi anställt en riktigt vass talang så ger vi utrymme för personen att använda sitt kunnande och kompetens, och hen ska inte hamna på några “bredviduppgifter”. Det känns lite svenskt att alla ska sköta sin egen administration men då avprofessionaliserar man båda två för administration är en profession i sig, alla är inte bra på det. Det blir inte effektivt alls och då får man i slutändan inte behålla människor.

Ytterligare en skillnad mellan till exempel Tretton37 och Uppsala kommun är självklart uppgiften. Det finns likheter mellan att jobba på företag och inom offentlig sektor, men det finns även skillnader.

 De som börjar här måste vara bekväma med valet att jobba i offentlig förvaltning, det får inte finnas någon negativ inställning mot offentlighetsprincipen eller att det är politiskt styrt. De demokratiska grundprinciperna är prio ett, vilket kan vara ett annorlunda tänk än på ett privat företag. Men de allra flesta gillar det.

25 augusti 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonledarskap

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng