Microsoft tar hjälp av användarna

Erik Bertman, vice vd på Microsoft Sverige, pratar om företagets utveckling och framtid. Han ser den nuvarande förändringsfasen som en av de mest spännande någonsin i och med bland annat digitaliseringen och Windows 10.  

Digitaliseringen skapar helt nya möjligheter för såväl Microsoft som för deras kunder, menar Bertman. Han ser företagets nuvarande fas som extra intressant då de helt ändrar affärsmodell.
Vi går från att sälja licenser till mycket mer prenumerationer. Samtidigt kommer det upp mycket nya konkurrenter inom alla områden som vi är aktiva inom. Det innebär en förändring hur vi jobbar mot våra kunder.

Microsoft jobbar med sina kunder på så sätt att de i allra högsta grad försöker involvera dem i sin utveckling, menar Bertman. Han ser interaktiviteten gentemot kunderna som en generell trend, där privatpersoner numera mycket lättare kan komma i kontakt med bolagen, via sociala medier och dylikt.
Windows 10 är ett perfekt exempel. Då var flera miljoner användare med och gav feedback på produkten innan den kom ut - och resultatet är tydligt. Folk tycker om produkten.

Vad ser du för spännande förändringar inom digitaliseringsområdet?
Förut ställde sig många frågan: varför är det viktigt med digitalisering? Den fasen är över nu och de flesta förstår att det är viktigt. Nu pratar man mer om vad man kan göra och hur man kan göra det. Inom Microsoft ser vi fyra olika områden som kan förändras och de är kunddialogen, medarbetarna, processerna och, sist men inte minst, hur kan man skapa helt nya tjänster och produkter?

2 juni 2016Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng